Visszhang: koncert

The Cult

  • - minek -
  • 2023. július 5.

Visszhang

A gót-posztpunk gyökerű, idővel a keményebb rockhangzás felé forduló, legendás korszakát a nyolcvanas években élő zenekar nem először látogatott hozzánk.

Legutóbb hat éve Sopronban láthattuk őket a néhai VOLT Fesztiválon. A tavaly vadonatúj, ráadásul figyelemre méltó lemezt készítő, immár hatvan felett járó, hellyel-közzel jó karban lévő zenészeknek másfél órájuk volt bizonyítani, és a közönség jó része extázisban élte át az este jó részét, a végén pedig a kívánt katarzis is létrejött. A koncert szettlistája – hiába az új lemez – főleg a nyolcvanas évekbeli sikerszámokra épült. Jellemző, hogy a repertoár több mint harmadát tették ki az 1987-es, már erősen a korai Led Zeppelin és a korai AC/DC hatást mutató Electricről való számok (Lil’ Devil, Love Removal Machine, Wild Flower), de a koncert egyik legerősebb momentuma az 1984-es első albumról való Spiritwalker volt, markánsan pszichedelikus körítésben elővezetve. A színpadon szinte Ülő Bikaként feszítő, keveset mozgó, ritkán kommunikáló Ian Astbury ugyan nem bírta végig erővel és hangszálakkal, a magas hangokkal is nehezebben birkózott meg, néha kicsit el is fogyott a levegő a tüdőből, de ennek ellenére is bőven megmaradt hangjának varázsa. Billy Duffy viszont végig lenyűgöző gitáros volt: az emblematikus riffek, a látszólag könnyű kézzel elővezetett technikás szólók nem hagytak bennünk hiány­érzetet. Miután pedig ikonikus Gretsch White Falcon típusú gitárja is előkerült és megszólalt, onnantól szem nem maradt szárazon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.