Visszhang: lemez

Baráti Kristóf, Kondorosi Karolina

Bartók – 44 Duos

Visszhang

A hegedűs házaspár a végén, a negyvennegyedikkel kezdi az 1931-ben, eredetileg pedagógiai célból született sorozatot, amelynek előadása a szerző szándéka szerint tetszőleges sorrendben megtörténhet.

Még fontosabb, hogy a 44 duó interpretációja többet nyújtson, mint a folklór egzotikumának először mutatós, ám hamar kiüresíthető csillogása. Baráti Kristóf és Kondorosi Karolina hiteles és mértéktartó, mégsem visszafogott előadása folytán a tanulódarabokból valódi zene válik, a szlovák, tót és oláh dallamokból pedig egyetemes kincs. Mesterkéltségnek, hamiskás tetszelgésnek nyoma sincs, a hangszerek ellenben gazdagon, makulátlanul szólnak.

A Menyasszony-bú́csú́ztató́ disszonáns melankóliája vagy az Újévköszöntő nemes ünnepisége és tökéletesen elhelyezett hangsúlyai egy-két perces rövidségük ellenére – s persze a két hegedűs harmonikus együttmozgása révén – tökéletesen mutatják, micsoda tudásanyagot mozgatnak ezek a duók, a lírai tételekből (Bá́nkó́dás) pedig különösen kihallik, hogy a két előadó „a népi zene keresetlen egyszerűségét” akarja átadni, ami Bartóknak is ideálja volt. A táncok – miként az albumot záró vastag, mégis kecses Máramarosi tánc bizonyítja – erőltetett virtuskodás nélkül is működnek. A klasszicizáló interpretáció egyedül a humoros tételek esetében működik kevésbé, pedig a Sánta-tánc vagy a pityókásan ténfergő Tréfás nóta jókedvű interpretátorokért kiált. Talán attól tartanak, hogy a rigorózus Bartók-tudósok ismét az egyénieskedők orrára koppintanak?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.