Visszhang: lemez

Brahms, Medtner: Reminiscence / Balogh Ádám

Visszhang

Figyelmet parancsoló felütés: ezekre a Brahms-balladákra szokták mondani, hogy a nyitott kvintekkel és oktávokkal mitikus, „ossziáni” hangot idéznek. 

Az 1997-es születésű zongoraművész a nyakuknál fogva ragadja meg ezeket a darabokat, máshogy nem is lehet, hiszen nem ábrándok, fantáziák, hanem kötött formájú elbeszélő költemények, csak éppen történet nélküliek. Még a schumanni líraiságot idéző negyedik ballada, a H-dúrban áradó Andante sem arra született, hogy megnyugtasson, lappangó feszültséget hallunk benne, amit Balogh Ádám türelmesen, ívelt dinamikával és szép billentéssel épít fel.

Sokaknak újdonság lesz a Rachmaninovnál pár évvel fiatalabb orosz komponista, Nyikolaj Medtner neve, akinek zongoraközpontú életműve – tizennégy szonátája, három zongoraversenye, csokornyi kamaraműve – kisebb „újrafelfedezési” hőemelkedést okozott az elmúlt években. Noha a darabjait időnként Emil Gilelsz, Szvjatoszlav Richter vagy Borisz Berezovszkij is műsorra tűzte, Az elfelejtett melódiák című ciklus rászolgál a címére. Nem hálátlan feladat ez a nosztalgikus-szentimentális hangulatú sorozat: egyik-másik tétele Lisztet idézi, olykor pedig Rimszkij-Korszakov egzotikum iránti fogékonyságával találkozunk benne. Balogh Ádám játéka ismét kiegyensúlyozott és átgondolt (a folklórból táplálkozó Danza rustica előadásában egy cseppnyi humort is tartalmaz), s ha egy zongoristának ilyen áttetsző rend uralkodik a fejében, akkor okkal feltételezzük, hogy az ujjai sem vetemednek engedetlenségre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.