Visszhang: lemez

Brahms, Medtner: Reminiscence / Balogh Ádám

Visszhang

Figyelmet parancsoló felütés: ezekre a Brahms-balladákra szokták mondani, hogy a nyitott kvintekkel és oktávokkal mitikus, „ossziáni” hangot idéznek. 

Az 1997-es születésű zongoraművész a nyakuknál fogva ragadja meg ezeket a darabokat, máshogy nem is lehet, hiszen nem ábrándok, fantáziák, hanem kötött formájú elbeszélő költemények, csak éppen történet nélküliek. Még a schumanni líraiságot idéző negyedik ballada, a H-dúrban áradó Andante sem arra született, hogy megnyugtasson, lappangó feszültséget hallunk benne, amit Balogh Ádám türelmesen, ívelt dinamikával és szép billentéssel épít fel.

Sokaknak újdonság lesz a Rachmaninovnál pár évvel fiatalabb orosz komponista, Nyikolaj Medtner neve, akinek zongoraközpontú életműve – tizennégy szonátája, három zongoraversenye, csokornyi kamaraműve – kisebb „újrafelfedezési” hőemelkedést okozott az elmúlt években. Noha a darabjait időnként Emil Gilelsz, Szvjatoszlav Richter vagy Borisz Berezovszkij is műsorra tűzte, Az elfelejtett melódiák című ciklus rászolgál a címére. Nem hálátlan feladat ez a nosztalgikus-szentimentális hangulatú sorozat: egyik-másik tétele Lisztet idézi, olykor pedig Rimszkij-Korszakov egzotikum iránti fogékonyságával találkozunk benne. Balogh Ádám játéka ismét kiegyensúlyozott és átgondolt (a folklórból táplálkozó Danza rustica előadásában egy cseppnyi humort is tartalmaz), s ha egy zongoristának ilyen áttetsző rend uralkodik a fejében, akkor okkal feltételezzük, hogy az ujjai sem vetemednek engedetlenségre.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.