Visszhang: könyv

Gerbrand Bakker: A borbély fia

Visszhang

A fodrász segít az anyjának értelmileg sérült fiatalokra vigyázni az uszodában, és megtetszik neki az egyik fiú.

Aki szép, de nem lehet vele szót érteni, csak terelgetni, mint a társait, vigyázni rá és kitalálni, mit akarhat. A fodrász megnyírja a haját, fölvezeti a szobájába, ahol a srác megbámulja a posztereken a neves úszókat. Nem történik közöttük semmi, de ez egy csúcspont. A regény szereplői vagy melegek, vagy nemigen találnak maguknak párt. Mégsem szomorú, inkább szelíd mese ez, a tragédia (a repülőbaleset, amelyben a fodrász fodrász apja talán odaveszett, és a családi műhely egyik fodrászgyakornoka is a gépen volt) régi és távoli, de azért máig hat a következménye. Ez állítólag táplálja a regény hagyományosan regényes szálát. A fodrász kutatgatja a baleset dokumentumait, az anyja terel. Meg is lehet szeretni a történetet – aztán feltűnik egy író, és vele az eltűnt apa alakja is. Az író egyúttal elkezdi lebegtetni az embereket maga körül, legyenek nyugodtan, lazán fiktív alakok néha, élvezzék. Biztosan lehet is élvezni ezt, mint az elidőzést a tiszta műhelyben, ahol csak egyvalaki dohányozhat, és csak a nagy tükrön át szokás a vendég szemébe nézni. Bakker a hagyományokkal szembehelyezkedő köszönetnyilvánításban a könyv végén hálát ad az internetnek, és kijelenti, sosem járt a Tenerife nevű szigeten. Isten ments, hogy bármi hitele legyen a regény kölniillatú világának és szikár jellemeinek! Ő tudja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.