Visszhang: könyv

Gerbrand Bakker: A borbély fia

Visszhang

A fodrász segít az anyjának értelmileg sérült fiatalokra vigyázni az uszodában, és megtetszik neki az egyik fiú.

Aki szép, de nem lehet vele szót érteni, csak terelgetni, mint a társait, vigyázni rá és kitalálni, mit akarhat. A fodrász megnyírja a haját, fölvezeti a szobájába, ahol a srác megbámulja a posztereken a neves úszókat. Nem történik közöttük semmi, de ez egy csúcspont. A regény szereplői vagy melegek, vagy nemigen találnak maguknak párt. Mégsem szomorú, inkább szelíd mese ez, a tragédia (a repülőbaleset, amelyben a fodrász fodrász apja talán odaveszett, és a családi műhely egyik fodrászgyakornoka is a gépen volt) régi és távoli, de azért máig hat a következménye. Ez állítólag táplálja a regény hagyományosan regényes szálát. A fodrász kutatgatja a baleset dokumentumait, az anyja terel. Meg is lehet szeretni a történetet – aztán feltűnik egy író, és vele az eltűnt apa alakja is. Az író egyúttal elkezdi lebegtetni az embereket maga körül, legyenek nyugodtan, lazán fiktív alakok néha, élvezzék. Biztosan lehet is élvezni ezt, mint az elidőzést a tiszta műhelyben, ahol csak egyvalaki dohányozhat, és csak a nagy tükrön át szokás a vendég szemébe nézni. Bakker a hagyományokkal szembehelyezkedő köszönetnyilvánításban a könyv végén hálát ad az internetnek, és kijelenti, sosem járt a Tenerife nevű szigeten. Isten ments, hogy bármi hitele legyen a regény kölniillatú világának és szikár jellemeinek! Ő tudja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.