Visszhang: tánc

Duda Éva Társulat: Frida, az élet múzsája

  • - sisso -
  • 2023. április 19.

Visszhang

Az előadás Julie Taymor 2002-es életrajzi filmjének kronológiáját veszi át.

A profi vetítési technika precízen működteti a színpadképeket, és egy mexikói karnevál meg egy magyar falunap színeit kavarja eggyé. A jeleneteket feliratokkal osztják fejezetekre, mint a némafilmeken.

A tánc olykor egészen flamencós, feszes, már-már versenytánc jellegű, annak összes groteszkségével. Kifejezetten élvezetes, amikor a látványcirkusz kikacsint a kortárs felé. Persze nincs zsákbamacska: az előadás szórakoztatni akar, lenyűgözni, azon az áron is, hogy hanyagolja a merész formai kísérleteket. A Fridát táncoló Eleonora Accalai hasonlít is a filmben Fridát alakító Salma Hayekre, aki szintén akkor jeleníti meg a legkifejezőbb módon a főhőst, amikor visszafogott a mozgása és a mimikája.

Két szokatlan és a „popkultúrától” idegen figura azért van ebben az előadásban is: egy arctalan alak, aki talán kétszer bukkan fel, de a jelenléte hátborzongató, és a hűtlen férjet, Diegót játszó Kováts Tibor, az Operaház egykori táncosa. Leharcolt, mégis sármos, pocakja dacára feszes, komikus, de lírai is egyben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.