Visszhang: tánc

Duda Éva Társulat: Frida, az élet múzsája

  • - sisso -
  • 2023. április 19.

Visszhang

Az előadás Julie Taymor 2002-es életrajzi filmjének kronológiáját veszi át.

A profi vetítési technika precízen működteti a színpadképeket, és egy mexikói karnevál meg egy magyar falunap színeit kavarja eggyé. A jeleneteket feliratokkal osztják fejezetekre, mint a némafilmeken.

A tánc olykor egészen flamencós, feszes, már-már versenytánc jellegű, annak összes groteszkségével. Kifejezetten élvezetes, amikor a látványcirkusz kikacsint a kortárs felé. Persze nincs zsákbamacska: az előadás szórakoztatni akar, lenyűgözni, azon az áron is, hogy hanyagolja a merész formai kísérleteket. A Fridát táncoló Eleonora Accalai hasonlít is a filmben Fridát alakító Salma Hayekre, aki szintén akkor jeleníti meg a legkifejezőbb módon a főhőst, amikor visszafogott a mozgása és a mimikája.

Két szokatlan és a „popkultúrától” idegen figura azért van ebben az előadásban is: egy arctalan alak, aki talán kétszer bukkan fel, de a jelenléte hátborzongató, és a hűtlen férjet, Diegót játszó Kováts Tibor, az Operaház egykori táncosa. Leharcolt, mégis sármos, pocakja dacára feszes, komikus, de lírai is egyben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.