Visszhang: film

Dühös Annie

  • 2023. szeptember 6.

Visszhang

Kiváló filmmel jelentkezett hat éve Blandine Lenoir.

Az Ötven tavasz – a menopauzáját nehezen, de humorral megélő ápolónő története – egyszerre szembesített a test változásának gyötrelmeivel, az élet végességének melankóliájával, illetve sugárzott életörömet. Nagyon feminin, férfi rendezőktől tán nem is remélhető látásmódja friss volt és eredeti. A Dühös Annie végletekig feminista, de harcias hangvétele egysíkú, árnyaltságnak, váratlan összefüggések felvillantásának nyoma sincs a filmben, rendezhette volna egy az élet politikai síkján túli területek iránt érdeklődést nem mutató férfi is, hiába van benne szó a női szabadságjogokról. A hetvenes évek elején játszódó példázatban egy politika iránt nem érdeklődő, negyvenes munkásnő lesz előbb egy magzatelhajtás alanya, majd az illegális abortuszokat szervező nőegyesület aktivistája, végül maga is végez küreteket, és utcára is vonul mint polgárjogi harcos – miközben elveszíti férje támogatását, merthogy a sok szervezkedés a családi élet rovására megy. Egy másik francia film a közelmúltból (Audrey Diwan: Esemény, 2021), minden mozgalmári indulat nélkül, sokkoló egzisztenciális drámaként tárgyalta ezt a tematikát, a nézőben mégsem maradt kétely az abortusz bűncselekményként kezelésének embertelensége felől. Lenoir új filmje nem ezt tekinti példaadónak, hanem egy szintén a közelmúltban készült amerikai mozit: Phyllis Nagy Call Jane (2022) c. filmjének sztoriját, felépítését, fordulatait, hőseit, végkifejletét azonban az illendőnél kicsit erősebben idézi meg. Bár Annie nem Cadillacen jár, hanem biciklin.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."