Visszhang: film

Dühös Annie

  • 2023. szeptember 6.

Visszhang

Kiváló filmmel jelentkezett hat éve Blandine Lenoir.

Az Ötven tavasz – a menopauzáját nehezen, de humorral megélő ápolónő története – egyszerre szembesített a test változásának gyötrelmeivel, az élet végességének melankóliájával, illetve sugárzott életörömet. Nagyon feminin, férfi rendezőktől tán nem is remélhető látásmódja friss volt és eredeti. A Dühös Annie végletekig feminista, de harcias hangvétele egysíkú, árnyaltságnak, váratlan összefüggések felvillantásának nyoma sincs a filmben, rendezhette volna egy az élet politikai síkján túli területek iránt érdeklődést nem mutató férfi is, hiába van benne szó a női szabadságjogokról. A hetvenes évek elején játszódó példázatban egy politika iránt nem érdeklődő, negyvenes munkásnő lesz előbb egy magzatelhajtás alanya, majd az illegális abortuszokat szervező nőegyesület aktivistája, végül maga is végez küreteket, és utcára is vonul mint polgárjogi harcos – miközben elveszíti férje támogatását, merthogy a sok szervezkedés a családi élet rovására megy. Egy másik francia film a közelmúltból (Audrey Diwan: Esemény, 2021), minden mozgalmári indulat nélkül, sokkoló egzisztenciális drámaként tárgyalta ezt a tematikát, a nézőben mégsem maradt kétely az abortusz bűncselekményként kezelésének embertelensége felől. Lenoir új filmje nem ezt tekinti példaadónak, hanem egy szintén a közelmúltban készült amerikai mozit: Phyllis Nagy Call Jane (2022) c. filmjének sztoriját, felépítését, fordulatait, hőseit, végkifejletét azonban az illendőnél kicsit erősebben idézi meg. Bár Annie nem Cadillacen jár, hanem biciklin.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.