Visszhang: film

Dühös Annie

  • 2023. szeptember 6.

Visszhang

Kiváló filmmel jelentkezett hat éve Blandine Lenoir.

Az Ötven tavasz – a menopauzáját nehezen, de humorral megélő ápolónő története – egyszerre szembesített a test változásának gyötrelmeivel, az élet végességének melankóliájával, illetve sugárzott életörömet. Nagyon feminin, férfi rendezőktől tán nem is remélhető látásmódja friss volt és eredeti. A Dühös Annie végletekig feminista, de harcias hangvétele egysíkú, árnyaltságnak, váratlan összefüggések felvillantásának nyoma sincs a filmben, rendezhette volna egy az élet politikai síkján túli területek iránt érdeklődést nem mutató férfi is, hiába van benne szó a női szabadságjogokról. A hetvenes évek elején játszódó példázatban egy politika iránt nem érdeklődő, negyvenes munkásnő lesz előbb egy magzatelhajtás alanya, majd az illegális abortuszokat szervező nőegyesület aktivistája, végül maga is végez küreteket, és utcára is vonul mint polgárjogi harcos – miközben elveszíti férje támogatását, merthogy a sok szervezkedés a családi élet rovására megy. Egy másik francia film a közelmúltból (Audrey Diwan: Esemény, 2021), minden mozgalmári indulat nélkül, sokkoló egzisztenciális drámaként tárgyalta ezt a tematikát, a nézőben mégsem maradt kétely az abortusz bűncselekményként kezelésének embertelensége felől. Lenoir új filmje nem ezt tekinti példaadónak, hanem egy szintén a közelmúltban készült amerikai mozit: Phyllis Nagy Call Jane (2022) c. filmjének sztoriját, felépítését, fordulatait, hőseit, végkifejletét azonban az illendőnél kicsit erősebben idézi meg. Bár Annie nem Cadillacen jár, hanem biciklin.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.