Visszhang: lemez

Rachmaninoff: Piano Concertos & Paganini Rhapsody

Yuja Wang

Visszhang

Kevés népszerűbb versenyműve van a zeneirodalomnak, mint Rachmaninov négy concertója és a Paganini-rapszódia, a kiváló lemezfelvételeknek pedig – Horowitztól Trifonovig – se szeri, se száma.

A másodikat és a harmadikat Yuja Wang korábban is rögzítette már, de az idei kiadványon, amely a Gustavo Dudamel karmester vezette Los Angeles Philharmonic kíséretével készült, érettebb és kiforrottabb hangot mutat, mint bő egy évtizede, amikor elsősorban lehengerlő virtuozitásáért, ujjainak szélsebes pattogásáért méltatták. Az új lemez ráadásul koncertfelvétel, egy év eleji turné állomása a Walt Disney Hallban. A körút csúcspontja ugyan a New York-i Carnegie Hall volt, ahol a zongoraművész egyetlen maratoni napon mind az öt művet előadta –, ám ez a felvétel az, amelyik hangzásában a stúdióban rögzített anyagokkal vetekszik. Dudamel együttese kiváló partner az ezüstösen csiszolt I. zongoraverseny szeszélyes hangulatváltásaiban, a II. versenyművet pedig csillogó, energikus fináléjáért dicsérhetjük. De furcsa módon ennek a c-moll hangnemű koncertnek a lassú tételéből – amely All By Myself címen, giccses popdalként élte második életét – hiányzik az igazán elmélyült líraiság. Míg a IV. zongoraverseny daraboltságát nyugodt szívvel foghatjuk a kompozíció tökéletlenségére, a III. zongoraverseny nyitóütemeiben a megfoghatatlan misztikumot nehéz nélkülözni. Pedig Yuja Wang a d-moll versenymű későbbi szakaszaiban parázsló és eleven, a Paganini-témára komponált Rapszódiában pedig bravúros előadással szolgál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.