Visszhang: lemez

Rachmaninoff: Piano Concertos & Paganini Rhapsody

Yuja Wang

Visszhang

Kevés népszerűbb versenyműve van a zeneirodalomnak, mint Rachmaninov négy concertója és a Paganini-rapszódia, a kiváló lemezfelvételeknek pedig – Horowitztól Trifonovig – se szeri, se száma.

A másodikat és a harmadikat Yuja Wang korábban is rögzítette már, de az idei kiadványon, amely a Gustavo Dudamel karmester vezette Los Angeles Philharmonic kíséretével készült, érettebb és kiforrottabb hangot mutat, mint bő egy évtizede, amikor elsősorban lehengerlő virtuozitásáért, ujjainak szélsebes pattogásáért méltatták. Az új lemez ráadásul koncertfelvétel, egy év eleji turné állomása a Walt Disney Hallban. A körút csúcspontja ugyan a New York-i Carnegie Hall volt, ahol a zongoraművész egyetlen maratoni napon mind az öt művet előadta –, ám ez a felvétel az, amelyik hangzásában a stúdióban rögzített anyagokkal vetekszik. Dudamel együttese kiváló partner az ezüstösen csiszolt I. zongoraverseny szeszélyes hangulatváltásaiban, a II. versenyművet pedig csillogó, energikus fináléjáért dicsérhetjük. De furcsa módon ennek a c-moll hangnemű koncertnek a lassú tételéből – amely All By Myself címen, giccses popdalként élte második életét – hiányzik az igazán elmélyült líraiság. Míg a IV. zongoraverseny daraboltságát nyugodt szívvel foghatjuk a kompozíció tökéletlenségére, a III. zongoraverseny nyitóütemeiben a megfoghatatlan misztikumot nehéz nélkülözni. Pedig Yuja Wang a d-moll versenymű későbbi szakaszaiban parázsló és eleven, a Paganini-témára komponált Rapszódiában pedig bravúros előadással szolgál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."