Visszhang: lemez

Rachmaninoff: Piano Concertos & Paganini Rhapsody

Yuja Wang

Visszhang

Kevés népszerűbb versenyműve van a zeneirodalomnak, mint Rachmaninov négy concertója és a Paganini-rapszódia, a kiváló lemezfelvételeknek pedig – Horowitztól Trifonovig – se szeri, se száma.

A másodikat és a harmadikat Yuja Wang korábban is rögzítette már, de az idei kiadványon, amely a Gustavo Dudamel karmester vezette Los Angeles Philharmonic kíséretével készült, érettebb és kiforrottabb hangot mutat, mint bő egy évtizede, amikor elsősorban lehengerlő virtuozitásáért, ujjainak szélsebes pattogásáért méltatták. Az új lemez ráadásul koncertfelvétel, egy év eleji turné állomása a Walt Disney Hallban. A körút csúcspontja ugyan a New York-i Carnegie Hall volt, ahol a zongoraművész egyetlen maratoni napon mind az öt művet előadta –, ám ez a felvétel az, amelyik hangzásában a stúdióban rögzített anyagokkal vetekszik. Dudamel együttese kiváló partner az ezüstösen csiszolt I. zongoraverseny szeszélyes hangulatváltásaiban, a II. versenyművet pedig csillogó, energikus fináléjáért dicsérhetjük. De furcsa módon ennek a c-moll hangnemű koncertnek a lassú tételéből – amely All By Myself címen, giccses popdalként élte második életét – hiányzik az igazán elmélyült líraiság. Míg a IV. zongoraverseny daraboltságát nyugodt szívvel foghatjuk a kompozíció tökéletlenségére, a III. zongoraverseny nyitóütemeiben a megfoghatatlan misztikumot nehéz nélkülözni. Pedig Yuja Wang a d-moll versenymű későbbi szakaszaiban parázsló és eleven, a Paganini-témára komponált Rapszódiában pedig bravúros előadással szolgál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.