Visszhang: film

Emily bűnbe esik

  • - ts -
  • 2024. november 6.

Visszhang

Rég láttunk, s rég szerettünk már ennyire undok képű hőst, s még régebben annyira szerethető III. Richárdot, mint Aubrey Plaza, Emily megformálója, ebben a kellemesen indie hangulatú műben.

Isten látja lelkét, Emily (Plaza) megpróbálja, milyen jónak lenni; mardosó anyagi gondjait, ha nem is megoldandó, de legalább görgetendő jegelné egy időre művészi ambícióit, s vállalna ő rendes állást, de valami ifjúkori botlás miatt nem megy, sorra felsül az állásinterjúkon. Vagyis az állásinterjú karikatúrákon. Még a protekció sem segít rajta. Ki ne értené meg, amikor úgy dönt, hogy gazember lesz; az ilyesmit nevezte mindenki nagy örömére Magyarország egyik elfeledett belügyminisztere megélhetési bűnözésnek.

Emily alulról kezdi a bankkártyacsalói hivatást, s ez a film – akár egy rendes felnövési történet – a felkapaszkodását kíséri egy darabig a szakág uborkafáján. Ő nem a csúcsokra tör, csak úgy középre, de gyorsan tanul. Úgy persze könnyű jól csinálni, ha valaki nem ütközik komolyan vehető ellenállásba. Akkor tényleg csak elhatározás és tehetség kérdése, viszont szakmai izgalom is viszonylag kevés akad. Ilyenformán az Emily bűnbe esik nem is igazi bűnfilm, nem egy rablómese, hanem valamiféle jellemvázlat jól beállított portrék monokróm, fátyolos lírájától lekísérve, mely abból indul és oda is lyukad ki, hogy a művésznőt jó nézni, a többiek pedig akkor lépjenek be és ki, amikor azt e költemény komótos ritmusa megkívánja. S mindenki példásan teljesít. A történet gyorsan elszáll, de Emily velünk marad. Mondd tehát azt, hogy ennyi megérte.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.