Visszhang: lemez

Explosions in the Sky: End

Visszhang

A texasi Explosions in the Sky katartikus miniszimfóniákként jellemzi a saját szerzeményeit.

Az 1999-ben alapított együttes a post-rock irányzat egyik meghatározó szereplője volt az ezredfordulót követő években, köszönhetően a The Earth Is Not a Cold Dead Place és az All of a Sudden I Miss Every­one című lemezeik sikerének. Az EITS zenéjét szokták crescendocore-nak is csúfolni, ugyanis a teljesen instrumentális dalok többnyire merengős, melankolikus gitárfutamokból kezdenek el felépülni, a végén pedig rendszerint monumentális zúzásokban végződnek.

Ezt a formulát tökélyre fejlesztette a filmzenéket is gyakran szerző kvartett, ami jobbára középszerű epigonok tucatjait ihlette meg az utóbbi két évtizedben, bár erről ők nem tehetnek. Arról viszont igen, hogy az újabb kiadványaik nem sok meglepetéssel szolgálnak. Amikor az idén, nyolc év szünet után bejelentették nyolcadik sorlemezüket, az Endet, a cím alapján sokan arra következtettek, hogy a zenekar hattyúdala lesz ez, de egy sajtóközleményben hamar leszögezték, hogy erről szó sincs. Profin megírt, sokszínű szerzemények szerepelnek az EITS új albumán, van néhány kiemelkedő dal (Moving On, All Mountains, Ten Billion People), de a korai anyagokhoz képest kevés az emlékezetes pillanat, és sok a kiszámítható fordulat. Különösebb baj nincs vele, mert kellemesen elcsorog az elejétől a végéig az End, de voltak ők már ennél sokkal jobb formában is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.