Visszhang: koncert

Roberta Gambarini és a Budapest Jazz Orchestra

Visszhang

A 25 éves zenekar jubileumi évadjának második koncertjét a Müpában adta.

Bár három szám után „csak” kísértek, nyugodtan mondható, hogy semennyire sem kerültek alárendelt szerepbe. A három instrumentális kezdőszám – Butch Lacy, George Duke, illetve Zakar Zoltán szerzeménye – egy-egy meghatározó fejezetet jelenített meg a zenekar életéből (a sorrendbe állításuk viszont nem volt ideális). Ekkor lépett színpadra vendégük, az Egyesült Államokban élő olasz jazzénekes, Roberta Gambarini, aki Magyarországon először mutatta meg, miről is maradtunk le pályájának első három évtizedében. Gambarini jellemzően olasz-amerikai énekes, aki Benny Cartertől Jimmy Heath-en át Roy Hargrove-ig a leghíresebb zenekarvezetőkkel működött együtt, de nagyon odatette Under Italian Skies című lemezét is 2014-ben. Igen, a Volare volt a ráadás, de addig hangterjedelemben, színpadi jelenlétben, kapcsolatteremtésben és mindenekelőtt eredeti, hol spontán, hol artisztikus scattelésével minden jazzrajongót elbűvölt. Nem egyszerű feladat 2023-ban az On the Sunny Side of the Street örökzöldet, az Estate című brazilos olasz slágert vagy az Orfeusz főtémáját ezen a színvonalon, érdekfeszítően és lényegre törően előadni, pláne, ha az énekes a zenekarral épp csak megismerkedett. A négy nyelven éneklő Gambarini minden számban meg tudta mutatni, miért volt éppen az kihagyhatatlan ezen az estén. Ehhez a BJO makulátlan, értő muzsikálása is kellett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.