Visszhang: film

Üldözöttek

  • 2023. szeptember 27.

Visszhang

Európa tetején vagyunk, a francia–olasz határnál, a Mont Blanc közelében.

Adott két menekülő ember, továbbá adottak az ő üldözőik. A kiszolgáltatott, térdig érő szűzhóban gyalogszerrel menekülők kénytelenségből vannak együtt, az egymás iránti bizalmat a megpróbáltatások élesztik fel bennük, de azután az életveszélyt is vállalva mentik egymást. A drónnal, motoros szánnal, vér­ebbel felszerelt üldözők nem riadnak vissza semmitől, mert a vak gyűlölet motiválja őket. Nehéz eldönteni, hogy ezt az akciófilmes sémát kívánja a humanista mondanivalóval megnemesíteni Guillaume Renusson rendező, vagy a nézeteihez keresett egy nem egészen koherensre sikeredett történetet. A két menekülő egyike ugyanis a hosszú vándorlás során férjét elveszítő afgán nő, a másik az ő segítője, a feleségét balesetben nemrég elveszítő francia férfi. Az utóbbi olasz oldalon lévő hegyi nyaralójában akadnak össze, csak az utat mutatná Franciaországba, de az üldözők megjelenésével maga is üldözötté válik. A kiváló színészi teljesítmények (Denis Ménochet ezúttal is hús-vér embert formál a sérülékeny óriás kliséjéből) és a hatásos cselekménybonyolítás sem feledteti, hogy egy nagyon célzatos tanmesét látunk: az üldözők ugyanis nem az egyébként gonosz és erőszakos hatóságok, hanem migránsokra kéjjel vadászó civilek, ők járnak a határon ki-be fegyveresen (!) s eregetnek drónt – az országukból éppen távozni készülőket is fenyegetve. Éppen annyira valószerűek, mint a rokonszenves, háborús menekültnek kifogástalan pedigréjű (Kabulban a francia képviselet munkatársaként dolgozó), nyelveket beszélő afgán emigráns.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.