Visszhang: film

Üldözöttek

  • 2023. szeptember 27.

Visszhang

Európa tetején vagyunk, a francia–olasz határnál, a Mont Blanc közelében.

Adott két menekülő ember, továbbá adottak az ő üldözőik. A kiszolgáltatott, térdig érő szűzhóban gyalogszerrel menekülők kénytelenségből vannak együtt, az egymás iránti bizalmat a megpróbáltatások élesztik fel bennük, de azután az életveszélyt is vállalva mentik egymást. A drónnal, motoros szánnal, vér­ebbel felszerelt üldözők nem riadnak vissza semmitől, mert a vak gyűlölet motiválja őket. Nehéz eldönteni, hogy ezt az akciófilmes sémát kívánja a humanista mondanivalóval megnemesíteni Guillaume Renusson rendező, vagy a nézeteihez keresett egy nem egészen koherensre sikeredett történetet. A két menekülő egyike ugyanis a hosszú vándorlás során férjét elveszítő afgán nő, a másik az ő segítője, a feleségét balesetben nemrég elveszítő francia férfi. Az utóbbi olasz oldalon lévő hegyi nyaralójában akadnak össze, csak az utat mutatná Franciaországba, de az üldözők megjelenésével maga is üldözötté válik. A kiváló színészi teljesítmények (Denis Ménochet ezúttal is hús-vér embert formál a sérülékeny óriás kliséjéből) és a hatásos cselekménybonyolítás sem feledteti, hogy egy nagyon célzatos tanmesét látunk: az üldözők ugyanis nem az egyébként gonosz és erőszakos hatóságok, hanem migránsokra kéjjel vadászó civilek, ők járnak a határon ki-be fegyveresen (!) s eregetnek drónt – az országukból éppen távozni készülőket is fenyegetve. Éppen annyira valószerűek, mint a rokonszenves, háborús menekültnek kifogástalan pedigréjű (Kabulban a francia képviselet munkatársaként dolgozó), nyelveket beszélő afgán emigráns.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.