Visszhang: kiállítás

Fantomszál II. – Művészfeleségek nyomában: Gálffy Lola

Visszhang

A tárlatsorozat célja a rejtőzködő női művészek „előhívása”.

Olyan alkotóké, akik híres férjük, családjuk vagy a korszak férfiközpontú művészeti intézményrendszere miatt háttérbe szorultak. A cím arra utal, hogy ezek az életművek sokszor láthatatlanul is, de részei a magyar művészettörténetnek. Gálffy Lola érzékeny, derűs és tehetséges festőnő volt, aki csak néhány kiállításon vett részt; fennmaradt pár kritika, megnyitóbeszéd. Nagyenyeden született 1902-ben, Réti István-tanítványként került Nagybányára. Kántor Andorhoz ment hozzá, a régi szentendrei művésztelepre költöztek, Lola ott élt 1980-ig, haláláig. A kiállításon idézik a reakciókat költözésük idejéről: szimpatikus házaspár, tehetségesek is, főleg a feleség. A kevéssé ambiciózus Lola pusztán az alkotás öröméért festett, és saját gyereke nem lévén, pedagógusként teljesedett ki. Festészete nem tagolódik éles korszakokra, inkább organikus érlelődés jellemzi. Abban hitt, hogy a látványt nem utánozni kell, hanem jelentését tolmácsolni. Munkái az életelvét tükrözik vissza, amely szerint a művészet feladata a dolgok mélyén rejlő harmónia keresése.

Az ötletgazda és kurátor, Kozák Zsuzsanna először 2023-ban Vajda Júliát hívta elő. A sorozatban a történeti anyag mellett kortárs művész is reagál, párbeszédbe kerül az adott női életművel. Ezúttal Horváth Lóczi Judit válaszolt Gálffy Lolának, hiszen mindketten a saját mindennapjaik érzékeny világát vitték/viszik bele a munkákba, így emelve meg a hétköznapiságot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.