Visszhang: lemez

Frank Turner: Undefeated

Visszhang

Frank Turner nemrégiben azzal döntött rekordot, hogy egy nap alatt 15 koncertet adott.

Úgy tűnik, az angol énekes-dalszerzőben még mindig tombolna valamiféle bizonyítási kényszer, pedig bő másfél évtized alatt páratlan sikereket ért el, a kiskocsmákból indulva kemény munkával a kortárs folk-punk legsikeresebbjei közé küzdötte fel magát.

Most megjelent tizedik nagylemezén is mintha folyamatosan bizonyítani akarná, hogy ő valójában milyen intelligens és sokoldalú dalszerző. (És tényleg az, erről tanúskodik a műhelytitkait boncolgató könyve, a Try This at Home is.) Ez a sokszínűség viszont nem feltétlenül tesz jót az új anyagnak. Már a harmadik számhoz érve kezd gyanús lenni, hogy a zenész szándékosan próbál nagyon különböző hangulatú dolgokat egymás mellé pakolni. „Nézd, ilyet is tudok!” – kiálthatná az új album mindegyik dala előtt. Van főhajtás a Pogues előtt, Joe Strummer-hommage, gyors darálás, zongorás ballada. Az Undefeated így leginkább egy sebtében összerakott válogatás­kazettára hasonlít. Ez nem is lenne feltétlenül baj, az viszont már kevésbé segít, hogy az anyag első felén több kifejezetten gyenge pont is van (Pandemic PTSD, Never Mind the Back Problems). Szerencsére vannak azért olyan dalok is, amelyek kiegyenlítik az összképet: a No Thank You for the Music cinizmusában Turner elemében van, a Ceasefire pedig kiszámítható pátosza ellenére is jól működik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.