Visszhang: tévésorozat

Lisey története

Visszhang

Stephen King 2006-os regényének adaptációjában minden adott, hogy remek sorozat legyen.

Ott van King erősen önéletrajzi ihletésű alaptörténete, reflexiói az írás keserves folyamatára, Julianne Moore átélt játéka, Darius Khondji csodás látványvilága, Clark egyedi, borzongató zenéje és egy remek rendező, Pablo Larraín. Az egyes részekkel önmagukban nem is volna probléma, de a Lisey története nem áll össze egységes egésszé, halott és üres marad.

Lisey egy világhírű író özvegye. Képtelen túltenni magát a gyászon, hiába halott Scott Landon már évek óta. Makacsul őrzi férje kiadatlan írásait, pedig egy Landon-szakértő professzor kitartóan koslat utánuk. Miután szép szóval és győzködéssel nem jut eredményre, megbíz egy megszállott rajongót, hogy bírja jobb belátásra. A férfi azonban egyre erőszakosabbá válik, miközben Landon élénk fantáziavilága is mindinkább magába szippantja Liseyt. Moore szerepeltetése jó hír lehetne, ám Larraín folyamatos fortissimót vár tőle, a pianóknak nem jut tér (értsd: Moore teátrálisan zokog a mezőn vagy párás tekintettel bámul egy medencében). King szerzői egója egyébként is elnehezíti a cselekményt, de a Clive Owen alakította Landont is irritálóvá teszi. Mindettől persze az író bizarr fantáziavilága még lehetne lebilincselő, de sajnos a CGI-giccs martaléka lesz mindaz, amit az atmoszférateremtésben jártas Khondji is felépíthetett volna. A valóság és a képzelet határátlépései is hamar önismétlővé válnak, pedig ezeknek kellene megadniuk a történet lüktetését.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.