Visszhang: kiállítás

Gordon Eszter: Képbe zárt pillanatok

Visszhang

A kultúra világában otthonosan mozgó fotográfust elsősorban művészportréiról és előadásfotóiról ismerjük, rendszeresen készít standfotókat filmforgatásokon is. Ezen a Keleti Éva (őt Gordon a mentorának tekinti) kezdeményezte kiállításon azonban nem csak ezt az oldalát ismerhetjük meg.

A felvételek többségén művészeket látunk: Jancsó Miklós és Szabó István egymás felé hajol közel azonos gesztus kíséretében, Udvaros Dorottya és Szirtes Ági mosolyog egymásra a Magyar szépség című film forgatásán, Tarr Béla és Pogány Judit szinte morcosan közelítenek a kamera felé. Fekete-fehér és színes portréfotók sora következik Koltai Lajosról, Fischer Ádámról, Esterházy Péterről, Juhász Ferencről, Visky Andrásról, Paul McCartney-ról és Mick Jaggerről is. Gordon személyes pillanatokat rögzít, olyan érzésünk támad, mintha még azok a művészek is maszk nélkül mutatkoznának meg, akik (mint Lázár Kati egy gyönyörű felvételen) éppen szerepet játszanak. Felvillan a fotókon, mennyi szenvedés, fájdalom és a megélt tapasztalatok milyen fokú sűrítése szükséges ahhoz, hogy valaki valóban művésszé váljon. De ez a fajta sűrítés ott van Gordon más tematikájú képein is: a lakótelepek erkélyein tevékenykedő emberek is hirtelen fontossá válnak. Ahogy a különös, budapesti helyszíneket felmutató, többnyire elmosódott látképek is tartalommal telnek meg. A művelődési házakra annyira jellemző barnás műmárvány hatású kőfal sem zavaró a képek hátterében, mellbevágó az élmény.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.