Visszhang: kiállítás

Gordon Eszter: Képbe zárt pillanatok

Visszhang

A kultúra világában otthonosan mozgó fotográfust elsősorban művészportréiról és előadásfotóiról ismerjük, rendszeresen készít standfotókat filmforgatásokon is. Ezen a Keleti Éva (őt Gordon a mentorának tekinti) kezdeményezte kiállításon azonban nem csak ezt az oldalát ismerhetjük meg.

A felvételek többségén művészeket látunk: Jancsó Miklós és Szabó István egymás felé hajol közel azonos gesztus kíséretében, Udvaros Dorottya és Szirtes Ági mosolyog egymásra a Magyar szépség című film forgatásán, Tarr Béla és Pogány Judit szinte morcosan közelítenek a kamera felé. Fekete-fehér és színes portréfotók sora következik Koltai Lajosról, Fischer Ádámról, Esterházy Péterről, Juhász Ferencről, Visky Andrásról, Paul McCartney-ról és Mick Jaggerről is. Gordon személyes pillanatokat rögzít, olyan érzésünk támad, mintha még azok a művészek is maszk nélkül mutatkoznának meg, akik (mint Lázár Kati egy gyönyörű felvételen) éppen szerepet játszanak. Felvillan a fotókon, mennyi szenvedés, fájdalom és a megélt tapasztalatok milyen fokú sűrítése szükséges ahhoz, hogy valaki valóban művésszé váljon. De ez a fajta sűrítés ott van Gordon más tematikájú képein is: a lakótelepek erkélyein tevékenykedő emberek is hirtelen fontossá válnak. Ahogy a különös, budapesti helyszíneket felmutató, többnyire elmosódott látképek is tartalommal telnek meg. A művelődési házakra annyira jellemző barnás műmárvány hatású kőfal sem zavaró a képek hátterében, mellbevágó az élmény.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.