Visszhang: kiállítás

Gordon Eszter: Képbe zárt pillanatok

Visszhang

A kultúra világában otthonosan mozgó fotográfust elsősorban művészportréiról és előadásfotóiról ismerjük, rendszeresen készít standfotókat filmforgatásokon is. Ezen a Keleti Éva (őt Gordon a mentorának tekinti) kezdeményezte kiállításon azonban nem csak ezt az oldalát ismerhetjük meg.

A felvételek többségén művészeket látunk: Jancsó Miklós és Szabó István egymás felé hajol közel azonos gesztus kíséretében, Udvaros Dorottya és Szirtes Ági mosolyog egymásra a Magyar szépség című film forgatásán, Tarr Béla és Pogány Judit szinte morcosan közelítenek a kamera felé. Fekete-fehér és színes portréfotók sora következik Koltai Lajosról, Fischer Ádámról, Esterházy Péterről, Juhász Ferencről, Visky Andrásról, Paul McCartney-ról és Mick Jaggerről is. Gordon személyes pillanatokat rögzít, olyan érzésünk támad, mintha még azok a művészek is maszk nélkül mutatkoznának meg, akik (mint Lázár Kati egy gyönyörű felvételen) éppen szerepet játszanak. Felvillan a fotókon, mennyi szenvedés, fájdalom és a megélt tapasztalatok milyen fokú sűrítése szükséges ahhoz, hogy valaki valóban művésszé váljon. De ez a fajta sűrítés ott van Gordon más tematikájú képein is: a lakótelepek erkélyein tevékenykedő emberek is hirtelen fontossá válnak. Ahogy a különös, budapesti helyszíneket felmutató, többnyire elmosódott látképek is tartalommal telnek meg. A művelődési házakra annyira jellemző barnás műmárvány hatású kőfal sem zavaró a képek hátterében, mellbevágó az élmény.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”