Visszhang: film

Megalopolis

Visszhang

Epikus bukás, ragyogó fiaskó – sokan így írják le Francis Ford Coppola filmjét. A mélységesen elhibázott mű azonban egy másik képet is kirajzol: a „filmrendező mint auteur”-elv tarthatatlanságát.

A mesternek világjobbító szándékai vannak a Megalopolisszal; egyszerre kritizálja Amerika imperialista tenden­ciáit, a populista szélsőjobb előretörését, a kultúra és a tudomány kiüresedését, az urbanizáció vadhajtásait és az amerikai társadalom mély egyenlőtlenségeit. Ám Coppola mindezt oly fennhéjázón és modorosan adja elő, hogy néha azt kívánjuk, bárcsak magában tartotta volna.

A film fő szálát a Catilina-összeesküvés adja (az elszegényedett patrícius i. e. 63-ban szervezkedett sikertelenül Cicero és a szenátus ellen). Cesar Catilina (Adam Driver) meg nem értett látnok/építész, aki valamiért képes az idő megállítására, s egy instabil, kísérleti anyagból, az ún. megalonból igyekszik újraépíteni a társadalmi és infrastrukturális feszültségek alatt málladozó New Rome-ot (New York holnap). Az elit és a plebsz őt úgysem érti (ezért a szegények otthonainak lerombolása is elfogadható), csak hagynák már szabadon alkotni, hogy végre formát ölthessen a földi édenkert. Engedjük el a film zavarba ejtő Ayn Rand-i párhuzamait, s az is mellékes, hogy hiányzik a koherens cselekmény. Ám a CGI-teremtette utópisztikus város az alkotói szándék dacára is megmosolyogtató, míg a nőknek a biodíszlet (kezét tördelő anya), a szegényeknek pedig romboló csőcselék szerepe jut. A film ambíciója káprázatos, ahogy némely vizuális megoldása is, de arroganciáját és giccsességét ezek sem tudják feledtetni.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Jakob lova

  • SzSz

„A tehetséged olyan, mint a szalonna. Nem elég fellógatni a kéménynél. Először jól be kell dörzsölni sóval, majd mindennap ellenőrizni kell!” – tanácsolják Elsie-nek, akinek a szalonnához illő tehetsége konkrétan az éneklés.

Szemrevaló: Haldoklás, de komédia

Bár a film nem tragikus hangoltságú, néhol finom iróniát is tapasztalhatunk, azért a térdünket nem fogjuk csapkodni két öregember (a férj alzheimeres, a feleség rákos) agóniája, meg egy az életét kudarcként megélő zeneszerző öngyilkossága láttán.

Nincs meglepetés

Ráfoghatjuk akármire, hogy lelki táplálék, fajunk szellemi öröksége, a művészet (egyik) elsődleges célja akkor is a nőszerzés. Eszmei fajfenntartás, ha úgy tetszik.

Minden út Rómába vezet

Azt túlzás lenne állítani, hogy David Gil­mour végigdolgozta volna az elmúlt 35 évet. A Pink Floyd énekes-gitárosa a kilencvenes évek elején ismerkedett meg Polly Samsonnal, akivel családot alapított, és aki lényegében a fő alkotótársa lett. Gilmour rengeteg időt töltött, illetve tölt még mindig a szeretteivel, és elsősorban emiatt ad ki csupán évtizedenként egy lemezt. 

Teszt

Három pár, háromféle társadalmi státusz, háromféle dinamika, három kudarcos viszony – megvan a harmadik darabja is Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának.

Szellem a palackban

2024. január 1-jén nagy dolog történt Magyarországgal, évszázadonként jó, ha egy ilyen kitüntetett alkalom adódik, a teljes napfogyatkozás például biztosan smafu hozzá képest. Hazánk – nos, távolról sem elsőként a kontinensen – bevezette az italos palackok betétdíját, mindközönségesen az üvegvisszaváltást.

Falmelléki dallamok

A magyar uniós elnökségről szóló plenáris vitát ugyan lapzártánk után rendezik (amikor ezt önök olvassák: rendezték) az Európai Parlamentben, de Orbán Viktor reakciója a korábbi szereplései alapján előre kisakkozható.

„Idegen vagyok magamnak”

Ebben a különös interjúkötetben, amelynek több fejezetében egy-egy harmadik fél is bekapcsolódik a beszélgetésbe, Gyárfás Dorka többnyire afféle narrátorként kíséri Kulka Jánost, csupán alkalmanként lendítve tovább a témát egy-egy új irányba.