Visszhang: film

Gyilkos hőség

  • Rudas János
  • 2024. október 30.

Visszhang

Még mindig nem unjuk a noirokat, pedig a streaming szolgáltatók láthatóan mindent megtesznek ezért.

A számos egyforma filmhez és sorozathoz az újdonság kedvéért olykor hozzáadnak némi adalékot, mondjuk földönkívüliek, vagy – mint most – a görög mitológia formájában, mondván, érjük be ennyivel.

Görögországban senki nem mer ellentmondani az isteneknek, Krétán pedig a Vardakisz család viszi jelenleg a posztot, így amikor szeretett iker fiaik egyike egy szikláról a mélybe zuhan valami kétes hátterű balesetben, senki sem bátorkodik kérdéseket feltenni. Kivéve Nick Bali, az amerikai magánnyomozó, aki nem riad vissza a hatalmasoktól, mert – alkoholizmusából és klisés flashbackjeiből ítélve – nem sok vesztenivalója maradt már.

Tény, hogy más hangulata van a filmnek az azúrkék tenger mellett, mintha a szokásos New York-i utcákon járnánk, és a napfényes noirtól az az érzésünk támadhat, hogy itt valami többet kapunk, de azon kívül, hogy a nyomozónak szalmakalapja van a szokásos fekete helyett, aligha tudnánk 5 különbséget találni a Gyilkos hőség és bármelyik más, tömeggyártásban készült fekete film között.

Hacsak azt nem, hogy Philippe Lacôte verziója egy valóban görög mitológiába illő végkifejlettel továbbrontja az addig csak szimplán unalmas történetet. Nem világos, hogy miért hagynak jóvá ilyen gyenge filmötleteket, talán a stúdióknál csakúgy, mint a filmben, az istenek a fejükre estek.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.