Visszhang: film

Jeges pokol

  • - kg -
  • 2021. augusztus 4.

Visszhang

1994-ben mutatták be a feketére festett hajú Michael Caine-nel és a feketére festett öves Steven Seagallel a Lángoló jég című akciófilmet: Caine épp nagyon lent volt, Seagal pedig nagyon fent, így eshetett meg a történelmi kézfogó.

Történetünk szempontjából ennek csupán annyi a jelentősége, hogy ha jeges filmben hatvanpluszos nagy színészt látunk az Egyesült Királyságból, ott két dologra lehet számítani: vagy Steven Seagalre, vagy ami ennél egy fokkal kevésbé ijesztő; véres jégre. Nos, a Jeges pokol az utóbbi kategóriába tartozik. Sok jég, sok hulla és Liam Neeson, aki kamionsofőri helytállással és ír büszkeséggel vezet végig a befagyott vizeken. Senki sincs ma Hollywoodban, aki nála megsemmisítőbben tudná odavetni, hogy „csókold meg az ír seggemet”. E felszólítás lehet, hogy már külön a sztár kedvéért, kedves kikacsintásként került a forgatókönyvbe, amelynek írója ritka nagy kikacsingató lehet: oké, értjük, hogy látta A félelem bérét és olvasta az Egerek és embereket. Vagy fordítva. Ha Steinbeck nem írt motoros szános üldözést, az ő baja, a Jeges pokol alkotói nem követték el ezt a hibát. Talán csak az róható fel nekik, hogy Neeson még jégre sem szállt, hogy bizonyos fúrófejek kézbesítésével megmentse a mélyben rekedt bányászokat, de már tudod, hogy kit várnak haza hiába a szerettei. Talán jobb is így, a feszültségkeltés amúgy is olcsó trükk, lejárt lemez, amit viszont sosem unhatunk meg, az a repedező jég és Neeson repedésálló ábrázata, az a filmről filmre cipelt drámai komolyság, amellyel azt mondja: „ez most már személyes”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.