Visszhang: lemez

Jordan Rakei: What We Call Life

  • - minek -
  • 2021. október 6.

Visszhang

Az Új-Zélandon született, Ausztráliában felnőtt, de jó ideje Londonban élő és alkotó művész immár a sokadvirágzását élő Ninja Tune kiadó egyik legfontosabb előadója.

Egy vérbeli, számos hangszerrel mesterien bánó multiinstrumentalistáról beszélünk, aki úgy komponálja meg a dalok hangkulisszáit, hogy azok kellő teret biztosítsanak énekhangja számára. Zenéit, így az itt tárgyalt 4. albumát is nehéz kategorizálni (bár a soul/r&b vagy jazz/fúziós zene hatása nyilvánvaló), talán a legrokonszenvesebb benne, ahogy magától értetődő könnyedséggel tálalja saját, amúgy nehezen utánozható (de sokakat inspiráló) stílusát. A Dan Kye álnéven az explicit tánczenei szcénában is aktív (tavaly Small Moment címen egy remek albumot is kiadó) Rakei mestere a hol elektronikus, hol nagyon is organikus hangképek generálásának. Néha hűvösen elidegenítő tónusokkal ellenpontozza a meleg, hívogató dallamvilágot, a ritmusok még elevenebbé teszik, és egyben tagolják is a jól felépített, ötletekben gazdag, de sosem túlzsúfolt szerzeményeket. Remek, képzett vokalista, orgánuma szívbe markoló, dalszövegeit több­éves terápiás múltja inspirálta, de az önmarcangolás sem húzza le a dalokat, amelyek hangulatukat tekintve pont annyira drámaiak vagy éppen nosztalgikusak, amennyit még elbír a szerkezetük. Az album csúcspontja a The Flood című tánczenei körítésbe csomagolt prog-soul darab: élmény hallgatni, ahogy fejezetről fejezetre építkezik és bontakozik ki a fináléig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.