Visszhang: lemez

Kali Uchis: Red Moon in Venus

  • - minek -
  • 2023. március 8.

Visszhang

Öt év alatt harmadik figyelemre méltó albumával jelentkezik.

A kolumbiai-amerikai énekesnő repertoárját mindenekelőtt a múlt századi jazz-, blues- és soul­előadók – Sarah Vaughan, vagy a fiatalon elhunyt Minnie Riperton – ihlették, no meg a közelmúlt néhány, „előképként” is tudatosan vállalt latin popdívája. Kali Uchis munkásságáról leginkább 2020-as dala, a Telepatía zenébe fojtott delíriuma nyomán értesült a szélesebb közönség, mostani nagylemeze nem annyira pszichedelikus-kontemplatív tónusaival, hanem a benne rejlő, hol csendben fortyogó, hol szinte kirobbanó energiái­val, no és a kivételesen jó ízléssel kivitelezett jazz-pop-latin-funk zenei kulisszájával tűnik ki. A lemez nem pusztán egy esténként megfigyelhető konstellációt, az égbolt napról napra más pontján feltűnő Hold és a naplemente után ragyogó Vénusz közös jelenlétét ünnepli, Uchis számára ez a női tapasztalat kivételes energiáinak és az ebből táplálkozó alkotói szellemnek a szimbóluma. Kali Uchis remek, képzett hanggal megáldott énekesnő, kifejező, drámai orgánummal, de mindez keveset érne, ha ő és zenész-producer társai nem raktak volna össze ehhez egy parádés, egyben jól megszólaló, ízlésesen hangszerelt dalcsokrot. A slágerszám I Wish You Roses korántsem áll magában, a sok erős szám között akadnak angol és spanyol nyelvűek. A címekből is egyértelmű, hogy szerelmes lemezről van szó, a dalcsokor utolsó etapjában (Happy Now) Uchis lezár egy aktuális affért is, hogy azután kezdődhessen minden elölről.

 

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)