Visszhang: lemez

Kodály & Ligeti: Sonatas / Zétényi Tamás

Visszhang

A történetet, miszerint Pablo Casals egy antikvárium alsó polcán talált rá Bach csellószvitjeire, ismerjük.

Azt talán nem, hogy 1915-ben, amikor Kodály Zoltán saját szóló cselló­szvitjét komponálta, még alig voltak hasonló, újabb kori darabok a repertoárban. Ő radikális eredetiségre törekedett, és ez a megközelítés Zétényi Tamásra is jellemző. A kortárs zenei színtér ismert és keresett gordonkaművésze a bemutatkozó albumán a szokottnál karsúlyosabb vonókezeléssel, komoly, szinte militáns fegyelemmel lát a darabhoz, de annál erőteljesebben hatnak a lírai szakaszok – a nyitótétel magas, éneklő dallamai –, és annál élénkebbek a cselló zenekari gazdagságot idéző hangszínei. „Mint Chopin a zongora lelkébe, Kodály a gordonkáéba tudott legmélyebben elmerülni” – írta Molnár Antal a darabról, amit egy ilyen elemi erejű interpretáció után nem kell magyarázni. Noha egyszerre él melodrámai, romantikus, valamint barbár, formátlan gesztusokkal, Ligeti Csellószonátája a Kodály-mű folytatásának hat, a Capriccio tétel toccataszerű rohamai pedig a humort sem nélkülözik. Ligeti hattételes Brácsaszonátája, a kilencvenes években klasszicizálódó szerző alkotása zárja az albumot – az előadó saját átiratában. Fanyar, fojtogató atmoszférájú zene, amelyben máramarosi népzene, ironikus gesztusok és ördöglétraszerű futamok is elférnek. Ami brácsás változatban személyes volt, az csellón ijesztő és kozmikus látomássá válik. A szólista makulátlan ritmus- és formaalkotása ezúttal csak eszköz. Nagyobb a cél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.