Visszhang: lemez

Kodály & Ligeti: Sonatas / Zétényi Tamás

Visszhang

A történetet, miszerint Pablo Casals egy antikvárium alsó polcán talált rá Bach csellószvitjeire, ismerjük.

Azt talán nem, hogy 1915-ben, amikor Kodály Zoltán saját szóló cselló­szvitjét komponálta, még alig voltak hasonló, újabb kori darabok a repertoárban. Ő radikális eredetiségre törekedett, és ez a megközelítés Zétényi Tamásra is jellemző. A kortárs zenei színtér ismert és keresett gordonkaművésze a bemutatkozó albumán a szokottnál karsúlyosabb vonókezeléssel, komoly, szinte militáns fegyelemmel lát a darabhoz, de annál erőteljesebben hatnak a lírai szakaszok – a nyitótétel magas, éneklő dallamai –, és annál élénkebbek a cselló zenekari gazdagságot idéző hangszínei. „Mint Chopin a zongora lelkébe, Kodály a gordonkáéba tudott legmélyebben elmerülni” – írta Molnár Antal a darabról, amit egy ilyen elemi erejű interpretáció után nem kell magyarázni. Noha egyszerre él melodrámai, romantikus, valamint barbár, formátlan gesztusokkal, Ligeti Csellószonátája a Kodály-mű folytatásának hat, a Capriccio tétel toccataszerű rohamai pedig a humort sem nélkülözik. Ligeti hattételes Brácsaszonátája, a kilencvenes években klasszicizálódó szerző alkotása zárja az albumot – az előadó saját átiratában. Fanyar, fojtogató atmoszférájú zene, amelyben máramarosi népzene, ironikus gesztusok és ördöglétraszerű futamok is elférnek. Ami brácsás változatban személyes volt, az csellón ijesztő és kozmikus látomássá válik. A szólista makulátlan ritmus- és formaalkotása ezúttal csak eszköz. Nagyobb a cél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.