Visszhang: koncert

Laila Biali

Visszhang

A zongorista-énekes-hangszerelő abban kiváló, hogy mindhárom „szakmáját” világszínvonalon űzi, nincs gyenge pontja.

Híres jazz-zongoristából és énekesből lakosságarányosan Kanada magasan vezet. Biali nem is a kitaposott úton indult el idestova húsz éve, hanem poposabb, a kilencvenes évekre jellemző karcosabb felfogásban, új érzékenységgel játszott és énekelt. A pesti bemutatkozására hozott repertoárban azonban ez már csak kolorit volt, annak gerincét a kívánságműsorként összerakott Your Requests című tavalyi standard lemeze adta. A jazz második évszázadában a 20–30 legnépszerűbb örökzöldhöz nyúlni bátorság és kreativitás kell: ezek bőven adottak, hozzá a nagyon pontosan frazeáló, talán nem mindig csillogó, de nagy terjedelmű, izgalmasan vibráló mezzoszoprán. Biali zongorázása elismerésre méltóan komplex, mindig harmóniában és egész együttesben gondolkozik, ahogy csak a legnagyobb hangszerelők, adaptálók. Férje, Ben Wittman precízen irányító dobkísérete mellett Fekete-Kovács Kornél trombitán és szárnykürtön és Barcza-Horváth József nagybőgőn éltek a lehetőséggel, és a Biali által eléjük fektetett vörös szőnyegen a legjobb ízléssel és világszínvonalú tudással lépkedtek végig, a Joni Mitchell- és Coldplay-számokban ugyanolyan otthonosan mozogva, mint néhány Biali-szerzeményben, meg persze a Bye-Bye Blackbirdben és a My Funny Valentine-ban. Biali sokszor a közönség felé fordítja a fejét, úgy énekel és zongorázik, keresi a tekintetüket, és miközben átjön közvetlen stílusa, őszinte öröme a közös zenélés megvalósuló pillanataiban, mosolygó arcokat és csillogó szemeket lát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.