Visszhang: koncert

Laila Biali

Visszhang

A zongorista-énekes-hangszerelő abban kiváló, hogy mindhárom „szakmáját” világszínvonalon űzi, nincs gyenge pontja.

Híres jazz-zongoristából és énekesből lakosságarányosan Kanada magasan vezet. Biali nem is a kitaposott úton indult el idestova húsz éve, hanem poposabb, a kilencvenes évekre jellemző karcosabb felfogásban, új érzékenységgel játszott és énekelt. A pesti bemutatkozására hozott repertoárban azonban ez már csak kolorit volt, annak gerincét a kívánságműsorként összerakott Your Requests című tavalyi standard lemeze adta. A jazz második évszázadában a 20–30 legnépszerűbb örökzöldhöz nyúlni bátorság és kreativitás kell: ezek bőven adottak, hozzá a nagyon pontosan frazeáló, talán nem mindig csillogó, de nagy terjedelmű, izgalmasan vibráló mezzoszoprán. Biali zongorázása elismerésre méltóan komplex, mindig harmóniában és egész együttesben gondolkozik, ahogy csak a legnagyobb hangszerelők, adaptálók. Férje, Ben Wittman precízen irányító dobkísérete mellett Fekete-Kovács Kornél trombitán és szárnykürtön és Barcza-Horváth József nagybőgőn éltek a lehetőséggel, és a Biali által eléjük fektetett vörös szőnyegen a legjobb ízléssel és világszínvonalú tudással lépkedtek végig, a Joni Mitchell- és Coldplay-számokban ugyanolyan otthonosan mozogva, mint néhány Biali-szerzeményben, meg persze a Bye-Bye Blackbirdben és a My Funny Valentine-ban. Biali sokszor a közönség felé fordítja a fejét, úgy énekel és zongorázik, keresi a tekintetüket, és miközben átjön közvetlen stílusa, őszinte öröme a közös zenélés megvalósuló pillanataiban, mosolygó arcokat és csillogó szemeket lát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.