Visszhang: film

Marguerite, a számok szerelmese

  • 2024. május 15.

Visszhang

A filmben nagy táblákat írnak tele egyenletekkel, és csak úgy röpködnek a híres matematikusok és sikeres levezetéseik.

A fő téma mégsem az a nézőelüldöző szakmai kérdés, hogy vajon sikerül-e igazolni egy több száz éves ún. sejtést (a filmben igen, a valóságban nem), hanem az önbizalom és a bizalom, a kihasználás és az autonómia kérdése.

A diploma előtt álló lány briliáns elme, de a számok világán kívül nem találja helyét, emberi kapcsolata csak az őt felkészítő, saját pályafutása sikereivel elégedetlen, ezért megdicsőülni mentoráltjaiban óhajtó professzorával van. Aki jobban bízik másik tanítványában, az mégiscsak egy fiú, lám ő hívja fel a figyelmet a lány nyilvános diplomavédésekor elkövetett súlyos hibájára – amit éppen e prof által nem ellenőrzött, téves képlet miatt vét. A kudarcért felelősséget nem érző supervisor ezek után lepasszolná egy kollégának a lányt, ám a megalázott növendék hátat fordít a tudományos életnek, vállalva a tetemes mennyiségű ösztöndíj visszafizetését – miből is? Kiderül, hogy a nagyon specifikálódott matematikai gondolkodás korántsem használhatatlan a mindennapi életben: a pénzért játszott madzsong nem csak megélhetést biztosít, de új megközelítést is az elrontott levezetésnek. Kiderül továbbá, hogy nincs reménytelenül elidegenedve hősnőnk az embe­rektől sem, még közelíteni is tud egykori riválisa és bírálója felé. Hát van annál szebb, mint amikor egy jóízű vacsora után fiú és lány szemében buja fény gyúl és rohannak haza, hogy képleteket rajzoljanak a falra?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.