Visszhang: film

Lány a hullámok hátán

  • - ts -
  • 2024. július 24.

Visszhang

Megjelenésünk másnapján kezdődik az olimpia Párizsban, s ezt a művelt világ – soroljuk nyugodtan ide a Disney vállalatot is – még mindig hajlamos megünnepelni.

Többen azzal, hogy felidézik az előző, épp 100 éve megesett párizsi „játékokat”. Aligha kárhoztatható hozzáállás, pláne akkor nem, ha találnak egy olyan valóban remek történetet hozzá, mint Trudi Ederléé, az első nőé, aki átúszta a La Manche csatornát – úgyszólván árral szemben. Árral szemben, mert akkoriban csupán a férfi sportot vették komolyan, ilyenformán a manhattani Amsterdam Avenue német hentesének lánya és erős nőtársai, az anyja és az edzője az egyenjogúsági harc jeleseiként is figyelemre méltók. A történet egyszerű: egy halmozottan hátrányos helyzetű, kívül sebezhető, belül törhetetlen személy megmutatja a több mint kétkedő, eleinte pedig kifejezetten ellenséges világnak, hogy merre hány méter, s ezzel egyszersmind módot nyújt ennek a világnak, s a kellőképpen gyermeki lelkületű nézőknek, hogy maga is jobbá váljék, vagy legalábbis erősebben törekedjen rá.

A filmmel a Disney természetesen nem csak az olimpiát ünnepli, de az önmaga elmúlt száz évét is: ez tényleg a nagypapa mozija, de annak hibátlan, még ha kicsit szabadon garázdálkodik is a példásan felsorolt tényekkel. Mindezen törekvéseihez s a lendületes könny­facsarászáshoz a világ legjobb színészei közül három is csatlakozott (Kim Bodnia, Christopher Eccleston és Steve Graham), s hát a többiekre sem lehet panasz. A nagypapa olimpiájához a nagypapa mozija, meglehet, tényleg így dukál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.