Visszhang: lemez

Shellac: To All Trains

  • Harci Andor
  • 2024. július 24.

Visszhang

Lehetett volna szimpla visszatérés egy évtizednyi csend után.

Újabb nekirugaszkodás a hasonlóan harsány, érdes, különleges ütemképletekkel operáló Shellac-lemezek sorozatában. De a sors úgy akarta, hogy ez legyen Steve Albini 1992 óta kisebb-nagyobb megszakításokkal működő zenekarának utolsó albuma. Albinit ez már aligha érdekli; régi társaival, Todd Trainer dobossal és Bob Weston basszusgitárossal befejezték a To All Trains felvételeit, elvégezték az utolsó simításokat, beütemezték a megjelenést, de tíz nappal korábban Albinit elvitte egy szívinfarktus. Mondhatjuk ezek után, hogy „hattyúdal” lenne a To All Trains? Dehogy mondhatjuk. Annyira még Steve Albini sem lehet őrült, hogy a véget cinikusan előre látva azt üvöltse a lemez záródalán, hogy nem félek a pokoltól (I Dont Fear Hell).

Úgyhogy jobb, ha úgy tekintünk a To All Trainsre, mint David Bowie Blackstar búcsúalbumának antitézisére. Nyomát sem érezni bármilyen irányváltásnak, összegzésnek. Félórás, feszes, reszelős rock and roll, amely rozsdás ráspollyal forgácsolja a szürkeállományt, miután valami lehetetlen, disszonáns dallam hátán bemászott a fülünkbe.

Néhány gyorsabb daltól eltekintve (Chick New Wave, Scabby the Rat) a lemez nagy része középtempós, a dalok mindenhol teret engednek a trió slamposnak ható, dallamtalan, vergődő ritmusú zajrockjának, Albini spoken word jellegű, abszurd szövegeinek. Tényleg csak a tragikus apropó teszi erősebbé, mint amilyen, de így is az egyik legjobb Shellac-anyag lett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”