Visszhang: lemez

Shellac: To All Trains

  • Harci Andor
  • 2024. július 24.

Visszhang

Lehetett volna szimpla visszatérés egy évtizednyi csend után.

Újabb nekirugaszkodás a hasonlóan harsány, érdes, különleges ütemképletekkel operáló Shellac-lemezek sorozatában. De a sors úgy akarta, hogy ez legyen Steve Albini 1992 óta kisebb-nagyobb megszakításokkal működő zenekarának utolsó albuma. Albinit ez már aligha érdekli; régi társaival, Todd Trainer dobossal és Bob Weston basszusgitárossal befejezték a To All Trains felvételeit, elvégezték az utolsó simításokat, beütemezték a megjelenést, de tíz nappal korábban Albinit elvitte egy szívinfarktus. Mondhatjuk ezek után, hogy „hattyúdal” lenne a To All Trains? Dehogy mondhatjuk. Annyira még Steve Albini sem lehet őrült, hogy a véget cinikusan előre látva azt üvöltse a lemez záródalán, hogy nem félek a pokoltól (I Dont Fear Hell).

Úgyhogy jobb, ha úgy tekintünk a To All Trainsre, mint David Bowie Blackstar búcsúalbumának antitézisére. Nyomát sem érezni bármilyen irányváltásnak, összegzésnek. Félórás, feszes, reszelős rock and roll, amely rozsdás ráspollyal forgácsolja a szürkeállományt, miután valami lehetetlen, disszonáns dallam hátán bemászott a fülünkbe.

Néhány gyorsabb daltól eltekintve (Chick New Wave, Scabby the Rat) a lemez nagy része középtempós, a dalok mindenhol teret engednek a trió slamposnak ható, dallamtalan, vergődő ritmusú zajrockjának, Albini spoken word jellegű, abszurd szövegeinek. Tényleg csak a tragikus apropó teszi erősebbé, mint amilyen, de így is az egyik legjobb Shellac-anyag lett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.