Visszhang: könyv

László Noémi: Pulzus

Visszhang

A kötet versei három, nagyjából azonos hosszúságú ciklusba rendezve kalauzolnak a kompozíció központi figurájaként megjelenő lírai én életének meghatározó helyszíneire.

 „A tér mint szervezőelv. Tértusa. / Egymásra fűzött terek városa” – olvashatjuk például a Bécsi úthoz rendelt Vég nélkül című költeményben, amely a középső, Budapestre fókuszáló szakaszban a valós fizikai környezet megismerhetőségének határairól beszél, az egész kötet működéséhez kulcsot adva. A szövegek – a záróvers kivételével – egy-egy városhoz, konkrét helyszínhez vagy tágabb tájegységhez kapcsolódnak, a tájékozódást pedig a költeményeket térben lehorgonyzó alcímek segítik.

A nagy ívűnek tetsző, ám óhatatlanul is önmagára záródó koncepciót sajnos nem sikerül maradéktalanul tartalommal kitölteni. Bár a Béke van című Erdély-ciklusban még kifejezetten izgalmas, ahogyan az alapvetően gyerekkorba vezető emlékek gyakran immár szülői magyarázatot kapnak („Bárcsak a világmegváltó, / bátor gyerek láthatna itt, / két gyönyörű gyerekkel!”), és a lendület a budapesti évek magányosságáig kitart, de a könyv harmadik harmadát adó belhez elérve egyre laposabbá válik a térpoétikai program. A világjáró szövegekben fokozatosan eluralkodik a korábban a belső monológokat ellensúlyozó egyes szám második személyű versbeszélői szólam, ám ez az univerzális kívülállóság érzetét hangsúlyozó beszédmód éppen azt az élményanyagot távolítja el magától, amelyből e versek mindaddig táplálkozni próbáltak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.