Visszhang: könyv

László Noémi: Pulzus

Visszhang

A kötet versei három, nagyjából azonos hosszúságú ciklusba rendezve kalauzolnak a kompozíció központi figurájaként megjelenő lírai én életének meghatározó helyszíneire.

 „A tér mint szervezőelv. Tértusa. / Egymásra fűzött terek városa” – olvashatjuk például a Bécsi úthoz rendelt Vég nélkül című költeményben, amely a középső, Budapestre fókuszáló szakaszban a valós fizikai környezet megismerhetőségének határairól beszél, az egész kötet működéséhez kulcsot adva. A szövegek – a záróvers kivételével – egy-egy városhoz, konkrét helyszínhez vagy tágabb tájegységhez kapcsolódnak, a tájékozódást pedig a költeményeket térben lehorgonyzó alcímek segítik.

A nagy ívűnek tetsző, ám óhatatlanul is önmagára záródó koncepciót sajnos nem sikerül maradéktalanul tartalommal kitölteni. Bár a Béke van című Erdély-ciklusban még kifejezetten izgalmas, ahogyan az alapvetően gyerekkorba vezető emlékek gyakran immár szülői magyarázatot kapnak („Bárcsak a világmegváltó, / bátor gyerek láthatna itt, / két gyönyörű gyerekkel!”), és a lendület a budapesti évek magányosságáig kitart, de a könyv harmadik harmadát adó belhez elérve egyre laposabbá válik a térpoétikai program. A világjáró szövegekben fokozatosan eluralkodik a korábban a belső monológokat ellensúlyozó egyes szám második személyű versbeszélői szólam, ám ez az univerzális kívülállóság érzetét hangsúlyozó beszédmód éppen azt az élményanyagot távolítja el magától, amelyből e versek mindaddig táplálkozni próbáltak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."