Visszhang: lemez

Vampire Weekend: Only God Was Above Us

Visszhang

A gyerekdalok egyszerűsége, az afrikai pop furcsa ritmusai és a Beach Boys-lemezek derűs idillje keveredett a Vampire Weekend 2008-as, cím nélküli debütáló lemezén.

Első anyagával a New York-i kvartett egy csapásra az indie pop elitjében találta magát, azóta pedig még magasabbra jutottak: besöpörtek Grammy-díjakat, sikeres világ körüli turnékat bonyolítottak le, albumaik pedig rendre az amerikai lemezlista tetején landolnak.

A most megjelent Only God Was Above Uson a zenekari tagok újra egymásra találtak. A Vampire Weekend előző anyaga, a 2019-es Father of the Bride ugyanis a frontember Ezra Koenig szólólemeze volt, most viszont újra együtt dolgozott társaival, egy dal erejéig pedig még az egykori billentyűs, Rostam Batmanglij is beült a produceri székbe. Az együttes zenei DNS-e olyannyira változatlan, hogy az új anyag több helyen is egyértelműen visszautal az első lemez időszakára: a Connect például a Mansard Roof dobtémáját hasznosítja újra, a Classical fő motívuma pedig a Bryn című dalt idézi. Ami változott: a korábbi szellős hangszerelések helyét most jóval túlzsúfoltabb hangkép vette át; Bachot idéző zongorafutamok, recsegős hiphop beatek, nagyzenekaros betétek gondoskodnak róla, hogy minden dal teljesen más környezetben érjen véget, mint ahogy elkezdődött. Ez furcsa kontrasztot alkot Koenig egyszerűségre törekvő dallamaival, és bár elsőre az Only God Was Above Us botrányos katyvasznak is tűnhet, apránként hallgatva kiderül, hogy mindennek megvan a maga funkciója.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.