Visszhang: lemez

Vampire Weekend: Only God Was Above Us

Visszhang

A gyerekdalok egyszerűsége, az afrikai pop furcsa ritmusai és a Beach Boys-lemezek derűs idillje keveredett a Vampire Weekend 2008-as, cím nélküli debütáló lemezén.

Első anyagával a New York-i kvartett egy csapásra az indie pop elitjében találta magát, azóta pedig még magasabbra jutottak: besöpörtek Grammy-díjakat, sikeres világ körüli turnékat bonyolítottak le, albumaik pedig rendre az amerikai lemezlista tetején landolnak.

A most megjelent Only God Was Above Uson a zenekari tagok újra egymásra találtak. A Vampire Weekend előző anyaga, a 2019-es Father of the Bride ugyanis a frontember Ezra Koenig szólólemeze volt, most viszont újra együtt dolgozott társaival, egy dal erejéig pedig még az egykori billentyűs, Rostam Batmanglij is beült a produceri székbe. Az együttes zenei DNS-e olyannyira változatlan, hogy az új anyag több helyen is egyértelműen visszautal az első lemez időszakára: a Connect például a Mansard Roof dobtémáját hasznosítja újra, a Classical fő motívuma pedig a Bryn című dalt idézi. Ami változott: a korábbi szellős hangszerelések helyét most jóval túlzsúfoltabb hangkép vette át; Bachot idéző zongorafutamok, recsegős hiphop beatek, nagyzenekaros betétek gondoskodnak róla, hogy minden dal teljesen más környezetben érjen véget, mint ahogy elkezdődött. Ez furcsa kontrasztot alkot Koenig egyszerűségre törekvő dallamaival, és bár elsőre az Only God Was Above Us botrányos katyvasznak is tűnhet, apránként hallgatva kiderül, hogy mindennek megvan a maga funkciója.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.