Visszhang: film

Lőpor turmix

  • SzSz
  • 2021. szeptember 1.

Visszhang

Hogyan lehet lebénult karokkal, ráadásul nőként legyőzni három, életünkre törő marcona alakot?

Nagyjából ugyanazzal a módszerrel, ahogyan egy könyvtár fegyverraktárrá is átalakítható: a logikát, realitást és józan észt teljes mértékben mellőzve, kizárólag a kúlnak, külcsínnek és laza egysorosoknak hódolva. Ha ugyanis utóbbiak megvannak, a közönség mindent megbocsát.

Ha akcióról van szó, hajlamosak vagyunk a sokszorosan újramelegített sablonokat is vígan bekajálni néhány kreatív lövöldözés, menő főhős vagy elképesztőnek tűnő ötlet árán. A Lőpor turmixból mindezek látványosan hiányoznak, sőt: már-már pofátlannak tűnik, mennyire lusta nemcsak a forgatókönyv, de a rendezés is. A sztori szerint Sam profi bérgyilkosnak áll, miután anyja elhagyta őt, ráadásul ugyanannak a Szervezet nevű szervezetnek kezd el dolgozni, mint szülője. Innen már csak egy ugrás, hogy Sam fellázadjon, anyuci előkerüljön és kezdődjön a haddelhadd.

Ha mindez ismerősnek hat, nem véletlen: Navot Papushado filmje büszkén viseli a „női John Wick/Kingsman” címkét, feminizmusa azonban kimerül abban, hogy a jók mind nők, a gonoszok mind férfiak. Előbbiek néhány, jelzésértékű felszíni sérülést tekintve látványosan érinthetetlenek, utóbbiak pedig a birodalmi rohamosztagosokhoz hasonlóan képtelenek célozni és a saját lábukban is megbotlanak. A film neonfénnyel ki­glancolt, cukormázzal meghintett akciói és plasztikus képei sem nem elég stílusosak, de nem is elég viccesek ahhoz, hogy feledtessék a lapos sztorit és a még laposabb figurákat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.