Visszhang: film

Mennyit ér egy élet?

  • - kg -
  • 2021. szeptember 1.

Visszhang

Annyiféleképpen láthattuk már 9/11-et: lent voltunk Nicolas Cage-dzsel a tornyok romjai alatt (Oliver Stone: World Trade Center) és fent voltunk a repülőn a terroristákkal küzdő utasokkal (Paul Greengrass: A United 93-as).

Hajszoltuk bin-Ládent kitartóan (Kathryn Bigelow: Zero Dark Thirty) és egy egész sorozat (The Looming Tower), plusz Jeff Daniels kellett, hogy megismerjük az FBI és a CIA között dúló hatalmi játszmákat, amelyek megágyaztak a terrornak. Egy másik sorozat (Ments meg!) a tűzoltók traumáira fókuszált Denis Leary nagy szájával. Mindez csak a jéghegy csúcsa, a minőségi high-end szórakoztatás, s mostantól ideszámíthatjuk Michael Keaton ábrázatát is.

A 20. évfordulóra időzített játékfilmben Keaton két nézésből álló mutatvánnyal nyeri el szimpátiánkat. Először is technokrata arccal eljátssza a sztárjogászt, aki pro bono elvállalta, hogy nemcsak kikalkulálja, mennyit kapjanak kárpótlásképpen az áldozatok hozzátartozói, de sikerül is elnyernie a többség bizalmát. Az arcizmok és a kezek másfajta játékát igényli, amikor a táblázatok mögé bújó, a nagypolitikával remekül szót értő szakember úgymond leereszkedik a gyászoló emberek közé. Bizonyára van, aki kevésbé keatonos vehemenciával hozná a lélek e finom változását, de ez pont Keatonnak aligha felróható. Az pedig, hogy a jóval kifinomultabb oknyomozós Spotlightból Stanley Tuccit is sikerült átmenteni, igazi „önök kérték” pillanat, hiszen ki ne szeretné e remek színészt legnépszerűbb műfajában: szemüvegesen, velejéig jóságos értelmiségi üzemmódban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.