Visszhang: film

Mennyit ér egy élet?

  • - kg -
  • 2021. szeptember 1.

Visszhang

Annyiféleképpen láthattuk már 9/11-et: lent voltunk Nicolas Cage-dzsel a tornyok romjai alatt (Oliver Stone: World Trade Center) és fent voltunk a repülőn a terroristákkal küzdő utasokkal (Paul Greengrass: A United 93-as).

Hajszoltuk bin-Ládent kitartóan (Kathryn Bigelow: Zero Dark Thirty) és egy egész sorozat (The Looming Tower), plusz Jeff Daniels kellett, hogy megismerjük az FBI és a CIA között dúló hatalmi játszmákat, amelyek megágyaztak a terrornak. Egy másik sorozat (Ments meg!) a tűzoltók traumáira fókuszált Denis Leary nagy szájával. Mindez csak a jéghegy csúcsa, a minőségi high-end szórakoztatás, s mostantól ideszámíthatjuk Michael Keaton ábrázatát is.

A 20. évfordulóra időzített játékfilmben Keaton két nézésből álló mutatvánnyal nyeri el szimpátiánkat. Először is technokrata arccal eljátssza a sztárjogászt, aki pro bono elvállalta, hogy nemcsak kikalkulálja, mennyit kapjanak kárpótlásképpen az áldozatok hozzátartozói, de sikerül is elnyernie a többség bizalmát. Az arcizmok és a kezek másfajta játékát igényli, amikor a táblázatok mögé bújó, a nagypolitikával remekül szót értő szakember úgymond leereszkedik a gyászoló emberek közé. Bizonyára van, aki kevésbé keatonos vehemenciával hozná a lélek e finom változását, de ez pont Keatonnak aligha felróható. Az pedig, hogy a jóval kifinomultabb oknyomozós Spotlightból Stanley Tuccit is sikerült átmenteni, igazi „önök kérték” pillanat, hiszen ki ne szeretné e remek színészt legnépszerűbb műfajában: szemüvegesen, velejéig jóságos értelmiségi üzemmódban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.