Visszhang: film

Mennyit ér egy élet?

  • - kg -
  • 2021. szeptember 1.

Visszhang

Annyiféleképpen láthattuk már 9/11-et: lent voltunk Nicolas Cage-dzsel a tornyok romjai alatt (Oliver Stone: World Trade Center) és fent voltunk a repülőn a terroristákkal küzdő utasokkal (Paul Greengrass: A United 93-as).

Hajszoltuk bin-Ládent kitartóan (Kathryn Bigelow: Zero Dark Thirty) és egy egész sorozat (The Looming Tower), plusz Jeff Daniels kellett, hogy megismerjük az FBI és a CIA között dúló hatalmi játszmákat, amelyek megágyaztak a terrornak. Egy másik sorozat (Ments meg!) a tűzoltók traumáira fókuszált Denis Leary nagy szájával. Mindez csak a jéghegy csúcsa, a minőségi high-end szórakoztatás, s mostantól ideszámíthatjuk Michael Keaton ábrázatát is.

A 20. évfordulóra időzített játékfilmben Keaton két nézésből álló mutatvánnyal nyeri el szimpátiánkat. Először is technokrata arccal eljátssza a sztárjogászt, aki pro bono elvállalta, hogy nemcsak kikalkulálja, mennyit kapjanak kárpótlásképpen az áldozatok hozzátartozói, de sikerül is elnyernie a többség bizalmát. Az arcizmok és a kezek másfajta játékát igényli, amikor a táblázatok mögé bújó, a nagypolitikával remekül szót értő szakember úgymond leereszkedik a gyászoló emberek közé. Bizonyára van, aki kevésbé keatonos vehemenciával hozná a lélek e finom változását, de ez pont Keatonnak aligha felróható. Az pedig, hogy a jóval kifinomultabb oknyomozós Spotlightból Stanley Tuccit is sikerült átmenteni, igazi „önök kérték” pillanat, hiszen ki ne szeretné e remek színészt legnépszerűbb műfajában: szemüvegesen, velejéig jóságos értelmiségi üzemmódban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.