Visszhang: lemez

Nite Jewel: No Sun

  • - minek -
  • 2021. szeptember 1.

Visszhang

Négy év telt el a Los Angeles-i Ramona Gonzalez, ismertebb nevén, Nite Jewel előző, Real High című albumának megjelenése óta.

A popművész azóta átesett egy fájdalmas válási procedúrán (a szintén zenész Cole M.G.N. hosszú ideig alkotótársa is volt), és elkezdte muzikológiai tanulmányait az UCLA-n. Valószínűleg mindkét tapasztalat befolyásolta új lemezének, a No Sunnak az elkészítésében, amely a más életébe akaratlanul belefülelő zenehallgató számára is élvezetes formája a traumák feldolgozásának.

Nite Jewel hosszú időn át finomította azt a receptet, hogy hogyan lehet pókhálószerű elektronikai rétegeken átszűrni r&b/funk inspirációit, és ebből egy valószerűtlenül álomszerű hangképet létrehozni, de ehhez sokat hozzátett különleges, fátyolos orgánuma is. A fél tucat alkotótárs – többek között Julia Holter vagy a szaxofonos Brian Allen Simon – közreműködésével elkészített No Sunon a szomorkás, szakítós számokhoz markánsabb énekhang dukál. A soul, a jazz, a hiphop, sőt a soft rock elemekből finoman szublimált, ismerősen ismeretlen zenei textúra mögött olyan popszámok rejtőznek, amelyek megejtő közvetlenségét az alkotó ravasz elidegenítő eszközökkel palástolja. Tudja, hogyan kell izgalmasan váltani, furcsa ritmusokkal, tétova hangszerfutamokkal kizökkenteni merengéséből a kellőképpen elringatott befogadót. A Before I Go lüktetésétől az absztrakt elektronikus avagy „intelligens tánczenei” hangképeket beúsztató No Escape-ig Nite Jewel nyolc számban és sokféle módon öntötte zenébe a csalódás fájdalmát, az elmúló érzések melankóliáját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.