Visszhang: lemez

Nite Jewel: No Sun

  • - minek -
  • 2021. szeptember 1.

Visszhang

Négy év telt el a Los Angeles-i Ramona Gonzalez, ismertebb nevén, Nite Jewel előző, Real High című albumának megjelenése óta.

A popművész azóta átesett egy fájdalmas válási procedúrán (a szintén zenész Cole M.G.N. hosszú ideig alkotótársa is volt), és elkezdte muzikológiai tanulmányait az UCLA-n. Valószínűleg mindkét tapasztalat befolyásolta új lemezének, a No Sunnak az elkészítésében, amely a más életébe akaratlanul belefülelő zenehallgató számára is élvezetes formája a traumák feldolgozásának.

Nite Jewel hosszú időn át finomította azt a receptet, hogy hogyan lehet pókhálószerű elektronikai rétegeken átszűrni r&b/funk inspirációit, és ebből egy valószerűtlenül álomszerű hangképet létrehozni, de ehhez sokat hozzátett különleges, fátyolos orgánuma is. A fél tucat alkotótárs – többek között Julia Holter vagy a szaxofonos Brian Allen Simon – közreműködésével elkészített No Sunon a szomorkás, szakítós számokhoz markánsabb énekhang dukál. A soul, a jazz, a hiphop, sőt a soft rock elemekből finoman szublimált, ismerősen ismeretlen zenei textúra mögött olyan popszámok rejtőznek, amelyek megejtő közvetlenségét az alkotó ravasz elidegenítő eszközökkel palástolja. Tudja, hogyan kell izgalmasan váltani, furcsa ritmusokkal, tétova hangszerfutamokkal kizökkenteni merengéséből a kellőképpen elringatott befogadót. A Before I Go lüktetésétől az absztrakt elektronikus avagy „intelligens tánczenei” hangképeket beúsztató No Escape-ig Nite Jewel nyolc számban és sokféle módon öntötte zenébe a csalódás fájdalmát, az elmúló érzések melankóliáját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.