Visszhang: film

Majomház

  • 2025. május 21.

Visszhang

A tehetség egy dolog, az érvényesülés meg a másik.

Különösen akkor kell az érvényesülésre rásegíteni (kapcsolatok ápolásával, a megítélés befolyásolásával, kvalitásosabb pályatársak félrelökdösésével), ha a tehetség nem átütő vagy már megkopott. Ismerünk példákat ilyen esetekre, ám mégis párját ritkító, hogy valaki önmagáról írjon monográfiát, mint tette azt Reuven Kritz izraeli író – persze álnéven, egy fiktív kanadai egyetem nem kevésbé fiktív hallgatójának szakdolgozataként.

Ez a kiindulópontja Avi Nesher filmjének, amely – főleg, hogy el­szakad a konkrét sztoritól – sok minden lehetne: a kulturális trendek álságosságát leleplező szatíra, egy kiégett író nevetséges igyekezetét tárgyaló komédia, esetleg ugyanezt az igyekezetet egzisztenciális válságként láttató dráma – de csupán egy erőltetett melodráma sikeredett egy divatjamúlt íróról, akinek csak másodlagos ambíciója egy amerikai egyetem érdeklődése révén bekerülni a fősodorba. Elsősorban megözvegyült ifjúkori szerelmét nyűgözné le a dicsőséges visszatéréssel. Kell valaki, aki eljátssza az amerikai doktoranduszt, egy hiányos műveltségű, ám tanulékony reménybeli színésznőcske, aki hamar elsajátít olyan kifejezéseket, mint paradoxon meg interpretáció, és máris mehet interjúzni az irodalmi élet megmondóembereivel. A baj akkor történik, amikor beleszeret a filmrendezőbe, akinek az író szintén felkeltette az érdeklődését. Meg akkor, amikor a filmrendező (nem a filmbéli, hanem Nesher maga) nem tudja eldönteni, hogy miről szóljon a filmje. Sebaj, készül a hollywoodi remake, majd ott kifilézik a sztorit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.