Visszhang: film

Majomház

  • 2025. május 21.

Visszhang

A tehetség egy dolog, az érvényesülés meg a másik.

Különösen akkor kell az érvényesülésre rásegíteni (kapcsolatok ápolásával, a megítélés befolyásolásával, kvalitásosabb pályatársak félrelökdösésével), ha a tehetség nem átütő vagy már megkopott. Ismerünk példákat ilyen esetekre, ám mégis párját ritkító, hogy valaki önmagáról írjon monográfiát, mint tette azt Reuven Kritz izraeli író – persze álnéven, egy fiktív kanadai egyetem nem kevésbé fiktív hallgatójának szakdolgozataként.

Ez a kiindulópontja Avi Nesher filmjének, amely – főleg, hogy el­szakad a konkrét sztoritól – sok minden lehetne: a kulturális trendek álságosságát leleplező szatíra, egy kiégett író nevetséges igyekezetét tárgyaló komédia, esetleg ugyanezt az igyekezetet egzisztenciális válságként láttató dráma – de csupán egy erőltetett melodráma sikeredett egy divatjamúlt íróról, akinek csak másodlagos ambíciója egy amerikai egyetem érdeklődése révén bekerülni a fősodorba. Elsősorban megözvegyült ifjúkori szerelmét nyűgözné le a dicsőséges visszatéréssel. Kell valaki, aki eljátssza az amerikai doktoranduszt, egy hiányos műveltségű, ám tanulékony reménybeli színésznőcske, aki hamar elsajátít olyan kifejezéseket, mint paradoxon meg interpretáció, és máris mehet interjúzni az irodalmi élet megmondóembereivel. A baj akkor történik, amikor beleszeret a filmrendezőbe, akinek az író szintén felkeltette az érdeklődését. Meg akkor, amikor a filmrendező (nem a filmbéli, hanem Nesher maga) nem tudja eldönteni, hogy miről szóljon a filmje. Sebaj, készül a hollywoodi remake, majd ott kifilézik a sztorit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.