Visszhang: film

Majomház

  • 2025. május 21.

Visszhang

A tehetség egy dolog, az érvényesülés meg a másik.

Különösen akkor kell az érvényesülésre rásegíteni (kapcsolatok ápolásával, a megítélés befolyásolásával, kvalitásosabb pályatársak félrelökdösésével), ha a tehetség nem átütő vagy már megkopott. Ismerünk példákat ilyen esetekre, ám mégis párját ritkító, hogy valaki önmagáról írjon monográfiát, mint tette azt Reuven Kritz izraeli író – persze álnéven, egy fiktív kanadai egyetem nem kevésbé fiktív hallgatójának szakdolgozataként.

Ez a kiindulópontja Avi Nesher filmjének, amely – főleg, hogy el­szakad a konkrét sztoritól – sok minden lehetne: a kulturális trendek álságosságát leleplező szatíra, egy kiégett író nevetséges igyekezetét tárgyaló komédia, esetleg ugyanezt az igyekezetet egzisztenciális válságként láttató dráma – de csupán egy erőltetett melodráma sikeredett egy divatjamúlt íróról, akinek csak másodlagos ambíciója egy amerikai egyetem érdeklődése révén bekerülni a fősodorba. Elsősorban megözvegyült ifjúkori szerelmét nyűgözné le a dicsőséges visszatéréssel. Kell valaki, aki eljátssza az amerikai doktoranduszt, egy hiányos műveltségű, ám tanulékony reménybeli színésznőcske, aki hamar elsajátít olyan kifejezéseket, mint paradoxon meg interpretáció, és máris mehet interjúzni az irodalmi élet megmondóembereivel. A baj akkor történik, amikor beleszeret a filmrendezőbe, akinek az író szintén felkeltette az érdeklődését. Meg akkor, amikor a filmrendező (nem a filmbéli, hanem Nesher maga) nem tudja eldönteni, hogy miről szóljon a filmje. Sebaj, készül a hollywoodi remake, majd ott kifilézik a sztorit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.