Visszhang: dokumentumfilm

Merkel

  • 2023. április 5.

Visszhang

Politikusról dokumentumfilmet készíteni szakmai értelemben nem különösebb kihívás – türelem kell hozzá főképpen.

Videófelvételek ezrei dokumentálják egy világpolitikai tényező tevékenységét, interjúk százaiban fejti ki nézeteit, magyarázza döntéseit, osztja meg mindazt, amit láttatni szeretne magából, és akkor még nem beszéltünk a pályafutását végigkísérő elemzői reflexiókról. Ám a portréhoz nem árt kissé távolabb lépni a róla kialakult (és kialakított!) képtől.

Az Angela Merkelről a személyes részvétele (visszatekintése, reflexiója, netán átértékelő elemzése) nélkül készült, visszafogottan informatív film hálás köszönet Németország, sőt Európa nagymamájának, aki a nép egyszerű gyermekeként nem a hatalom iránti vágyból, hanem szolgálatból lépett politikai pályára, s leküzdve hátrányait (keletnémet, nő, elvei vannak) emelkedett a csúcsra, hogy a jólét előmozdítójaként, az igazság védelmezőjeként, a demokrácia megtestesítőjeként elnyerje népe szeretetét és a világ megbecsülését. A volt kancellár tényleg több rokonszenves emberi vonást mutat, mint hasonló pozícióban lévő kollégái együttvéve, és a film szívesen el is időzik az NDK-s anekdotákon meg a komoly vezetők nevetségességén (nem csak Trump mutatkozik pojácának, de az egy szál, világoskék blúzos nő körül a csupa férfi fontos emberek karéja is).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.