Visszhang: lemez

Vince Guaraldi Trio

Jazz Impressions of Black Or­pheus

Visszhang

E 61 éves, megunhatatlan lemez történetét sok igazságtalanság kíséri, ezeket a bővített, alternatív stúdiófelvételeket tartalmazó dupla CD legalább megpróbálja helyretenni.

Guaraldinak rengeteg összeütközése volt a Fantasy ki­adó önkénye miatt, pereskedtek is, sőt még az örökösei is megpróbálták visszaszerezni az elsunnyogott jogdíjakat. Vince Guaraldi (1928–1976) nevét kevesen ismerik, zenéjét, amely ráadásul újabban sok DJ kezére áll, szinte mindenki. Ez nemcsak az erről a lemezről a Grammy-díjig jutott szerzeményének (Cast Your Fate to the Wind) köszönhető, hanem annak is, hogy a Peanuts (Charlie Brown, Snoopy) filmek főcímzenéjét és slágereit ő szerezte. A legnagyobb igazságtalanság viszont az, hogy Guaraldi, talán mert a sznobok kereskedelmi sikerei miatt lenézték, nem került be a jazztörténeti legendáriumba. Legalább amiatt helye volna ott, hogy a Fekete Orfeusz 1959-es cannes-i nagydíja után hamar felfigyelt a film zenéjére, feldolgozta számait, és ezzel az egész világot végigszántó bossa nova hullám egyik kezdeményezője lett. Zongorázása Bud Powell és Dave Brubeck közé tájolható be, Oscar Peterson közlékenységéhez és lendületességéhez mérhető.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.