Visszhang: könyv

Meteor csillagászati évkönyv 2023

  • - barotányi -
  • 2023. január 18.

Visszhang

Nem telhet el úgy egyetlen év sem, hogy ne vegyem sűrűn a kezembe a Meteor csillagászati évkönyvet, amely napról napra tanúskodik az év kozmikus ciklusok által megszabott ritmusáról.

Ott van mindjárt a kötet nagy részét kitevő kalendárium, amelyből nem csak az derül ki, hogy mikor van Izidor, Ignác és Dorottya napja, de az is, hogy ezeken a napokon mikor kel és nyugszik a Nap meg a Hold. Csillagunk esetében megtudhatjuk a delelési magasságot is, ez az adat magában és napi változásával együtt világosan utal arra, melyik évszakban is járunk. A bennünk lakozó örök amatőr csillagász számára pedig kiderül, hogy az adott időszakban melyik álló és melyik mozgó égi objektumokra érdemes figyelni a még korai napnyugta után, vagy épp hajnalban, amikor hazafelé tartunk egy-egy zaklatott éjszakával nyomunkban. Elárulhatjuk, most szerencsés esetben kevéssel naplemente után egyetlen ív (nagyjából az ekliptika) mentén láthatjuk a Vénuszt, a Szaturnuszt, a Jupitert és a Marsot is. De az évkönyv nem csupán a bolygókelésekről, együtt­állásokról, csillagfedésekről és holdfogyatkozásokról tudósít. Számtalan kisebb informatív szócikket és négy kiváló tanulmányt is találunk benne. Hogy csak egyet emeljünk ki: Kiss L. László azt a szédületes fejlődést vázolja fel, amely a csillagászatban 1946 (az évkönyvet kiadó MCSE alapítása) és napjaink között történt. Sajna a kalendáriumban kisebbek lettek a betűk és a számok, ami megnehezíti a holdfénynél esedékes olvasását.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.