Visszhang: film

Mindig eljön az éj

  • 2025. szeptember 3.

Visszhang

Szegény Lynette-et, a sütigyári munkásnőt, másodállású felszolgálót az ág is húzza.

Őt és családját – a valósággal elég laza kapcsolatban álló, a heverészést csak a család minden pénzének elköltése idejére felfüggesztő anyukáját és Down-szindrómás bátyját (akit kezdetben akár a kisöccsének, sőt gyerekének is gondolhatunk) – bármikor kilakoltathatják, holmi lakbérhátralék miatt. Az a terv, hogy vesznek egy házat, 25 ezer dollárért beköltöznek, a többit részletekben fizetik ki, de ugye a mama inkább egy autót vesz magának a szerződéskötés reggelén. Másnap reggelig ad haladékot az iroda. Vagy van pénz, vagy mehetnek az utcára. Mármost ez anélkül is nehezen megoldható helyzet lenne egy proletár számára, ha nem akadályoznák további körülmények az összeg megszerzését. A régi jó kuncsaft (elfelejtettem mondani: hősnőnk időnként vállal egy-egy, khm, pásztorórát) kineveti, amikor kölcsönt kér, bár dupla pénzt fizet a szolgáltatásért. A régi jó (eszkort) kolléganő viszont nem akarja megadni, amivel tartozik, úgyhogy Lynette kénytelen egy jelenlegi jó (sütigyári, viszont börtönből frissen szabadult) kollégáját rávenni, hogy egy egykori kolléganő pasijának széfjét próbálja megfúrni. Kellően komplikált? Van tovább is. Csak egyet emelek ki a hatásvadász effektusok közül: kiderül, hogy Lynette-et 16 éves korától tulajdon apukája kényszerítette prostitúcióra. Ennyi hendikepet csak egy Monthy Python-filmben lehet komolyan venni. Még jó, hogy nem halálos beteg (is!) a hősnő. Vanessa Kirby professzionálisan szenved, de ő sem tudja ellensúlyozni a forgatókönyv komolytalan fordulatait.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.