Visszhang: film

Nagybetűkkel a szabadságért

  • 2021. szeptember 1.

Visszhang

Döbbenetes lepusztultság, elmaradottság és a sosem volt dicsőség megalomán emlékművei.

Télen is fűtetlen boltok üres polcai és tékozló tömegrendezvények. A nemlétező szabadságukat folyvást ünnepelni kényszerített elnyomottak. A háborodott vezér szünet nélküli dicsőítése. A nyolcvanas évek Romániájába tartós élelmiszert illett ajándékba vinni. Meg Bibliát. A Ceaușescu bukása idején még kis sólyom (kb. kisdobos) korú Radu Jude (Aferim!) új filmjének 1981-ben induló, színigaz története zavarba ejtően egyszerű: egy naiv kisvárosi gimnazista rendszert bíráló szövegeket ír fel a falakra, tiltakozik az állapotok, a jogtiprás miatt, szabadságot követel. Hadseregnyi ügynököt mozgósítanak az ákombákom krétafeliratok szerzőjének elfogására, vallatják, lehallgatják, tönkreteszik, korai halálát előidézik (lehet, hogy nem csak az évekig tartó zaklatással, de tevőlegesen is). A film Gianina Cărbunariu Securitate-jelentésekből összeszőtt színművén alapul (hasonlóan, mint Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya Obiectiva Theodorája), a filmrendező ezeket a rendőri nyelvezetben papírra öklendezett, végtelen hülyeségükben is félelmetes szövegeket ütközteti a kor bornírt híradó- és propagandafilmjeivel, politikai, revü-, sőt gyerekműsoraival. Ám az irodalmi színpados ötlet, a zömmel frontálisan a kamerába mondott, szenvtelenül előadott jegyzőkönyvrészletek és a mozgóképidézetek váltogatása nem bír el két órát, mechanikussá válik a szerkesztés, túlírtnak, redundánsnak mutatkozik a szöveg és esetlegesnek a mégoly hatásos filmdokumentumok kiválasztása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.