Visszhang: film

Navajo kosarasok

  • SzSz
  • 2024. október 2.

Visszhang

Az őslakos amerikaiak hosszú évtizedekig egyedül a westernfilmek rosszfiúi­ként jelenhettek meg a vásznon; civilizálatlan vademberekként valamilyen fehér saga hátterében.

Az utóbbi időben azonban mintha elindult volna valami változás: Martin Scorsese közel négyórás eposzt szentel történelmük egyik legnagyobb és leggyomorforgatóbb tragédiájának (Megfojtott virágok); a maroknyi, ma is készülő western is mintha erősebb szemüveggel nézne rájuk; ráadásul megjelentek az első, már kimondottan az ő történetüket elmesélő sorozatok is, A rezervátum kutyái, vagy épp az Echo című Marvel-sorozat. E kettő alkotói, Sterlin Harjo és Sydney Freeland fogtak össze, hogy filmre adaptálják a The New York Times újságírójának, Michael Powellnek a könyvét a navajo rezervátum egyik középiskolai kosárcsapatáról, s ehhez még LeBron James is nevét adta.

Saját coming-of-age tinisorsok és szuperhőssztorik mellett miért ne láthatnák az őslakos fiatalok, hogy klasszikus sportdráma is készül az ő főszereplésükkel? A Navajo kosarasok azonban túlságosan is ragaszkodik a műfaj kliséihez: hányattatott sorsú szereplőktől nagy visszatérőkön át a lelkesítő beszédekig minden előkerül, utolsó pillanatban eleresztett hárompontosból pedig több is akad. A kötelezők kipipálása mellett kevesebb idő jut arcot és jellemet adni a főszereplőknek – ilyen kiemelt bánásmódban szinte csak az edző részesül, aki egyébként nő –, a sztori azonban így is eltipeg a saját, inspiráló, ám kissé poros útján.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.