Visszhang: lemez

Ngwenyama: Flow / Takács Quartet

Visszhang

Fejér András csellista a másik magyar tagja annak a vonósnégyesnek, amely Takács-Nagy Gábor vezetésével alakult meg a Zeneakadémián, 1975-ben.

A világ másik felén zimbabwei és japán szülőktől egy évre rá született meg Nokuthula Ngwenyama, aki fiatalkorában tehetséges brácsaművészként aratott sikereket, megnyerte a rangos Primrose brácsaversenyt, és csak aztán mélyült el a zeneszerzés mesterségében. (Tegyük hozzá, hölgyről van szó, ami zeneszerzők között még mindig feltűnő dolog.) Ngwenyama a legtöbb művét vonósokra komponálta, a Flow című, nyolctételes darabot épp a Takács Quartetnek.

Zenéje csupa energia és innováció, tele olyan gesztussal és inspirációval, amelyek túlmutatnak a hagyományos, klasszikus zenén. Egyes részek Steve Reich vagy Terry Riley stílusára emlékeztetnek, mások akár a nagy romantikusokat, Brahmsot, Schumannt, Elgart juttatják eszünkbe. Nem ódivatú, és nem is megközelíthetetlen ez a zene, ráadásul van benne valami kozmikus. A prelűd az ősrobbanás portréja, majd egy lassuló tételben a lehűlést halljuk. A harmadik, scherzo tétel játékos pastiche bécsi keringőkből, úgy szól, mint amikor Straussra táncolnak a bolygók Kubrick Űrodüsszeiájában. Az utolsó tételt egy indiai hatos lüktetésű ritmus uralja. A Takács Quartet négy tagja – Edward Dusinberre, Harumi Rhodes hegedűsök, Richard O’Neill brácsás és Fejér András – odaadóan és hibátlan érzékkel tolmácsolják a 22 perces művet, amelyet a streamfelületeken a legkönnyebb elérni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.