Visszhang: film

Egy csiga emlékiratai

  • SzSz
  • 2025. január 15.

Visszhang

Egy kislány, aki folyamatos zaklatások közepette kénytelen felnőni, egy bűvész apa, aki kerekesszékes alkoholistává válik, valamint az egykori bíró, aki hajléktalanként tengeti életét-

Az Egy csiga emlékiratainak első negyedórájában annyi sorstragédia rejlik, mint egy teljes Zola-regényben. A folytatás sem sokkal szívderítőbb, ám a drámákba egyre több groteszk és fekete humor vegyül.

Főhősünk, Pudel – az a bizonyos lány – egyedül ikertestvérére, Gilbertre számíthat. S az őt folyamatosan bántó világ elől a csigákhoz, a hozzá hasonlóan fura és meg nem értett lényekhez menekül. Amikor a sors Ausztrália két végébe veti őt és testvérét, egyre több nem mindennapi szokása és berögződése alakul ki. Barátságot köt a legalább húszéletnyi kalandot megélt nénivel, Pinkyvel. És csalódásainak és csigáinak száma egyre csak növekszik.

Adam Elliot önéletrajzi elemeket sem nélkülöző felnőttanimációja legutóbbi filmjéhez, a Mary és Maxhez hasonlóan szabálytalan gyurmafiguráival állít emléket ronda világunknak és benne nekünk, kapcsolatra és gyengédségre vágyó embereknek. Pudel egész éle­tén át a hátán cipeli terheit, s egyedüli megküzdési módja, hogy magába fordul – története jelenetről jelenetre csavarja ki a szívünket. A film a fojtófogáson épp csak annyit enged, hogy néha kínunkban felnevessünk vagy épp elszörnyülködjünk. De a végén a mesékhez illő módon azért egy leheletnyi reményt is felvillant.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.