Visszhang: könyv

Pass Andrea: Eltűnő ingerek – és más színdarabok

Visszhang

A szerző válogatott drámáinak cím­adó darabja egy gyógyíthatatlan betegség stációin vezet végig, Pass Andrea egy zavarba ejtően személyes témát, édesapja jó húsz évvel ezelőtti elvesztését a kamasz lány szemszögéből dolgozta fel.

A diagnózis után a betegség különféle állomásainak megélése kapcsolatukat is alakítja, kettejük viszonyának ábrázolása pedig a történet lényegi alkotóeleme. A dráma cselekménye nem bonyolult, ám annál emberibb, egyszerűségében átélhető, szembesít a szembenézés nehézségeivel.

Pass szerzői színházat csinál, a saját szövegeit viszi színre. E kötet valamennyi művét játszották már színházban, s a szerző vélhetően praktikus megfontolásokat is szem előtt tartott a színre vitel érdekében. A szöveg mégis élő organizmusként burjánzik, de sosem széttartóan: Pass nagyon pontosan komponál jeleneteket, megfelelően részletezi a színpadi utasításokat, pontosan fogalmaz. A kortárs drámaírók sorozatának negyedik részeként (Székely Csaba, Tasnádi István és Kárpáti Péter művei után) megjelent kötetben a cím­adó drámán túl olvasható még a Kő, papír, olló, amely a pályaválasztás előtt álló fiatalok kétségeivel, a Más nem történt Sipos Pál ügyeivel, az Újvilág a szélsőjobb előretörésével foglalkozik. A Napraforgó pedig több kortünettel egyszerre… Élő, intenzív szövegek. A legnagyobb erényük pedig az, hogy arról a világról, közegről szólnak, amelyben élünk, s így zsigeri szinten hatnak nem csak a színpadon, de olvasva is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."