Visszhang: tévésorozat

Piedone, a nápolyi zsaru

  • - ts -
  • 2025. február 26.

Visszhang

Folytatni, újra csinálni, bárhogy hozzányúlni a Piedone-történetekhez, távolról (azaz innen nézve) sem szentségtörés, álljon bármekkora szobra is Bud Spencernek Magyarországon.

Csak egy megfelelő figura, egy jó forgatókönyv és ügyes kezű rendező kell hozzá.

Első ránézésre Salvatore Espositónál alkalmasabb új Piedonét lámpással sem lehetne találni a tévésorozatok világában. Nagy marha ember, szakálla is van, kender. S színészként is bizonyított, a kezdetben méltán sikeres, aztán persze önmagát többszörösen túlélt Gomorra című nápolyi maffiasorozat Gennaro Savastanója kétségkívül sokáig maradó alkotás, nem mellesleg olyan, mintha Espositóra öntötték volna. Nagyon nem mellesleg: Piedonét csak első látásra öntötték rá. A második látásra azonban már pofozkodni kéne, s hát arra csak viszonylag ritkásan vetemedik ez a sorozat, nagyon is érthető okokból. A harmadik látásra ugyebár maga a színészi játék következne, afelett pedig akár előre is szemet hunyhatunk. Ebben az esetben Spencer volt az, akire a szerepet ráöntötték, Esposito úgy mozog, mint akinek a nyakába szakadt (holott már a főcím is mutatja, hogy inkább szakította). Ugyanakkor a Gomorrával felhalmozott nézői rokonszenvmennyiségből nyilvánvalóan marad későbbre is.

A történet maga Bobby zuhanyzós visszatérését idézi, legalábbis ami a keresettséget illeti. Miközben a nápolyi kikötő sokfelől fölvett koszlott romantikáját kéne bámulnunk, ott lebeg előttünk a szerzők sokadik értekezlete, ahol végre valaki előáll azzal a marhasággal, hogy a csávó – mármint a főhős, az új Piedone – legyen valami szerencsétlen árva, akinek szüleit a befizetendő védelmi pénzek elmaradása okán hidegre tette a Camorra egy különösen rohadék funkcionáriusa, ám akit a valahai Rizzo felügyelő (az igazi Piedone) a szárnyai alá vesz és szakmát ad a kezébe. Meg is jelenik a flash­backekben Rizzo, érthető okokból mindig háttal, de azért nem teljesen bénán. Azt különben is tudja mindenki, hogy Piedonénak a gyerekek voltak a gyengéi, nagy kelletlen pofával mindig páty alá vett egyet (nem nagy tudomány, ezek a filmek napi rendszerességgel mennek a kertévék legmélyebb bugy­rai­ban, aligha csak azért, mert fillérekért beszerezhetők). De akkor mitől Piedone az új Piedone? Hát attól, hogy gyermekkori álmát követve sportoló lett belőle; abban a műnemben vitézkedik, melyet nálunk mindközönségesen pankrációnak neveznek, s ott, a kötelek közt Piedone az ő művészneve. A sorozat egy stuttgarti fellépésé­vel és fényes győzelmével kezdődik, ott úgy nevezik, hogy Plattfuß, már ezért megéri nézni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.