Visszhang: lemez

Porteleki Áron: Smearing

Visszhang

Dobosnak lenni elég méltatlan feladat.

A dobosnak nem csak azzal kell szembesülnie, hogy bármit is csinál, úgyis az énekesre és a gitárosra figyel mindenki, de ha például magára marad és szólóban nyomul, az emberek jelentős része el sem tudja képzelni, hogy érdekes lehet a végeredmény, hiszen egy dob nem tud dallamokat játszani. Porteleki Áron ezekre a hülyeségekre cáfol rá első stúdiólemezével, de ha felocsúdtunk a meglepetésből, hogy Porteleki alapvetően dobos (és mellette erős népzenei alapokkal rendelkező brácsás), akkor ott a következő meglepetés, hogy ugyan összeszedettnek és átgondoltnak tűnik az egész produkció, tulajdonképpen improvizációból született.

A Smearing a továbbgondolása Kelemen Patrik Cryptic Bodies című kortárs táncművének, amelyet 2021-ben eleve úgy találtak ki, hogy a zenei anyag önálló életre kelve fejlődjön. Porteleki a lemezt üres színháztermekben rögzítette esténként, hogy aztán dobok köré épülő alapokra húzza fel a hol egészen drone metálos, hol kísérleti elektronikus, máshol egyszerűen csak furcsa dalait. A végeredménnyel pedig elégedettek lehetünk: egyszerre tudja megidézni a legkedvesebb trip hop emlékeinket, tökéletes alap magányos sétákhoz hazafelé a budapesti éjszakában, hogy aztán egyik pillanatról a másikra átváltson a Szárnyas fejvadász díszleteinek aláfestésébe. Hogy élőben is működik-e a produkció, az a március 23-i lemezbemutatón derülhet ki a Gólyában, ami a Smearing hivatalos megjelenésének is a napja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.