Visszhang: lemez

Rachmaninoff for Two / Sergei Babayan, Daniil Trifonov

Visszhang

Mestert és egykori tanítványát halljuk.

Egyenként is nagyszerű Rachmaninov-interpretátorok: a 33 éves Trifonov, akit az utóbbi években a legnagyobb tehetségek között emlegetnek, pár évvel ezelőtt a zongoraversenyeket is lemezre vette, a harminc évvel idősebb Babayan előadásában pedig a szólóművekből készült felvételeket érdemes leemelni a polcról.

Miközben Rachmaninov zenéje gyakran esik hanyag romantikusok és versenylóként vágtató virtuózok áldozatául, ezúttal az előadópáros legalább annyi ésszel, mint szívvel közelít a darabokhoz. A romantikus telítettségű és bravúros II. szvit – amely a szerző egyetlen valóban ikonikus kétzongorás műve – meg is kívánja a technikai ügyességet, zárótétele, a Tarantella pedig bizonyára őrjítő sikert arat koncerteken. A rá következő I. szvit noktürnjéből az előadók lírai érzékenysége is kitűnik. Az a diabolikus, zajos virtuozitás, amit sokan Rachmaninovhoz kötnek, a Szimfonikus táncok átiratában érhető leginkább tetten. A lemez legsikerültebb részét azonban rögtön az elején halljuk: ez a II. szimfónia önmagában népszerű lassú tételének átirata, amelyhez érdemes újra és újra visszatérni. Valójában szerénytelenség egyszerűen átiratnak nevezni Trifonov saját, újrateremtett, frissnek ható változatát, amely által a zenei szerkezet is titkok nélkül tárja fel magát. Kivételes műsor rendkívüli előadókkal egy ki­emelkedően jó hangminőségű lemezen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”