Visszhang: lemez

Real Estate: Daniel

Visszhang

A tizenöt éve létező Real Estate gyorsan bedolgozta magát a kortárs indie-rock élvonalába.

Már a második nagylemezüket is egyöntetű rajongás fogadta (Days, 2011), de a következő albumuk, a 2014-es Atlas vált igazán viszonyítási ponttá a diszkográfiájukban. A csilingelős gitárokkal előadott, keserédes dalaikra leginkább a szintén New Jerseyből származó Feelies volt hatással. Az Atlas óta megjelent két anyag (In Mind, 2017; The Main Thing, 2020) nem sikerült rosszul, de új színeket nem hozott, és a most megjelent Danielen sincs ez másképpen, még ha ez az album próbál itt-ott kikacsintani új irányokba is. A Real Estate világában nincs is hely a meglepő gesztusoknak és drasztikus fordulatoknak. A felvezető kislemez, a Water Underground klipje a legendás 90-es évekbeli szürreális gyereksorozatnak, az Adventures of Pete & Pete-nek állít emléket, amely ezer szálon kapcsolódott a könnyűzenéhez, elég csak Iggy Pop vagy Michael Stipe epizódszerepeire gondolni. Ez fejezi ki a legjobban, hogy milyen világba vágyódik vissza a Martin Courtney vezette Real Estate: a kamasznyarak álmodozása és nagy tervei elevenednek meg a tizenegy dalban. Az album első egyharmada kifejezetten erős: a Somebody New remek lemezindítás, a Haunted World refrénje pedig azonnal ragad, a maradék kétharmadról viszont már kevesebb izgalmas pillanatot lehet kiemelni. A Real Estate továbbra is stabilan működik, és akit eddig nem untatott, azt most sem fogja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.