Visszhang: tévésorozat

Constellation

Visszhang

Minél komolyabban vesszük az űrutazás lehetséges elterjedését, annál jobban foglalkoztat minket, hogy mi lesz az itt maradókkal.

Az erről szóló filmek is, minimum a Csillagok között óta legalább annyira koncentrálnak a megszakadt kapcsolatokra, mint a jelenség szellemi-evolúciós oldalára. A Constellation igyekszik megversenyeztetni a két célkitűzést, de míg az életben talán győzedelmeskedhet a tudomány, a képernyőn esélye sincs az észnek az érzelmekkel szemben.

A nemzetközi űrállomáson egy új halmazállapot kutatásán dolgoznak, ám amikor a hajót eltalálja valami, a legénységének mihamarabb vissza kell jutnia az anyabolygóra. Bár a projekt vezetője – afféle földi kibicként – követeli, hogy a kísérleti eszközt is hozzák vissza, az egyedül maradt Jo csak­is a lányára tud gondolni. S e gondolatok egyre-másra alternatívnak tűnő univerzumokkal borzolják a kétségbeesett nő elméjét.

Az űrhajós filmekben mindig van valami szorongató, mert kérlelhetetlenül emlékeztetnek a halandóságra. Az elveszett asztronautáéra, akiről az égre nézve sejtjük, hogy ott van valahol, de már nincs vele kapcsolatunk, és még ennél is jobban az itt maradókéra, akiknek fentről nézve végképp világossá válik a kisszerűségük. A sorozatban ábrázolt furcsa, reverz keszonbetegség szinte eltörpül emellett, mégis felkavaró, amit a jól tartott titkok, egy esetleges doppelgänger szál és a sci-fik új generációs Sigourney Weaver-e (Noomi Rapace) is növel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.