Visszhang: film

KBE (Külső, belső, esély?)

  • SzSz
  • 2024. február 28.

Visszhang

Az eredeti cím (Shortcomings) a hősök hiányosságaira utal.

A sznob főszereplőtől kezdve az egyik randipartneréig, aki a saját vizeletét fotózza, hogy abból kiállítást rendezzen, mindegyik szereplő a saját kis világában él. Nincs ki a négy kerekük, mondhatnánk, csakhogy az 1990-es, 2000-es években gyakorlatilag kizárólag ilyen félbolond hősökkel találkozhattunk a romantikus komédiákban. A KBE úgy idézi meg ezeknek a filmeknek a világát, hogy közben igyekszik napjaink túlérzékeny, ezerfelé szakadt társadalmát rávetíteni egy tipikus ismerkedős történetre. A nemek és etnikumok mellett különös hangsúlyt fektetve arra, hogy filmes érdeklődése alapján jellemezze hőseit: van, aki a művészi Criterion kiadó DVD-it pörgeti, akad, aki multiplexbe jár, és előfordul olyan is, aki a Marvel-filmeket kedveli.

A Pop, csajok, satöbbi ugyanúgy nem véletlen párhuzam, mint az, ha valaki az egoista, narcisztikus Ben láttán azonnal az Annie Hall Alvy Singerjére gondol, csak előbbi az ázsiai származására és a kifinomult filmízlésére kényes. Amikor barátnőjével szünetre lépnek, végre beteljesítheti álmát, és elkezdhet fehér lányok után futni. Idővel azonban a hasonlóan egocentrikus, leszbikus barátja segítségével rá kell jönnie, hogy nem más ő, mint egy seggfej, aki a szokásosnál is magasabban hordja az orrát; ha pedig nem változtat a viselkedésén, örök életére egyedül marad. A színészként ismert Randall Park rendezői bemutatkozása nem váltja meg a világot, de jóval viccesebb és kreatívabb, mint az elmúlt évek romkomjai.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.