Visszhang: színház

Rosana Cade–Ivor Mac­Askill: Pinokkió átváltozása

  • - sisso -
  • 2025. március 26.

Visszhang

A két brit művész, akik a magánéletben is egy párt alkotnak, most két asszisztens és az innovatív színháztechnika segítségével mutatta meg, min mennek keresztül, amióta Ivor úgy döntött, hogy testében is férfi lesz.

Egy kifinomultan humoros, elgondolkodtató, látványos és költői előadás született, amelyben a személyes történetük és az ismert mese egyetlen komplex világgá olvad össze.

Stilizált filmstúdió a színpadon, Tim Spooner állandóan változó díszletei között mintha egy bábfilmet készítenének. A kulisszák mögé látni, a vizuális trükközések, kommentárok, átöltözések is egyenesben zajlanak, miközben középen, egy nagy kivetítőn áll össze az aktuális jelenet. Az őszinte, intim, burleszkszerű jelenetek a nemváltás nehézségeiről, csapdáiról mesélnek. Önmagunk megismerésének rögös és élethosszig tartó útját látjuk: egy fabábu nem lehet igazi fiú, hiába vágyik rá. Ha a leszbikus Rosana által leszbikusnak hitt Ivorból férfi lesz, akkor Rosana őt ugyanúgy szereti majd, mint amikor nőnek hitte és úgy szeretett bele? Ők akkor most egy hetero pár lettek? Vagy bonyolultabb ennél a mese és az emberi psziché?

A varázslat itt mégis megtörténik: felfedezzük, hogy két ember szerelme mindig szövevényes, az emberi fantázia határtalan, a queer humor pedig különleges. És azt is, hogy a meséknek gyógyító ereje van, még akkor is, ha nem jó a végük, vagy ha végeérhetetlenek. Illetve azt, hogy transznemű emberek márpedig vannak, akkor is, ha épp rendeleti kormányzással el akarják törölni őket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.