Visszhang: színház

Rosana Cade–Ivor Mac­Askill: Pinokkió átváltozása

  • - sisso -
  • 2025. március 26.

Visszhang

A két brit művész, akik a magánéletben is egy párt alkotnak, most két asszisztens és az innovatív színháztechnika segítségével mutatta meg, min mennek keresztül, amióta Ivor úgy döntött, hogy testében is férfi lesz.

Egy kifinomultan humoros, elgondolkodtató, látványos és költői előadás született, amelyben a személyes történetük és az ismert mese egyetlen komplex világgá olvad össze.

Stilizált filmstúdió a színpadon, Tim Spooner állandóan változó díszletei között mintha egy bábfilmet készítenének. A kulisszák mögé látni, a vizuális trükközések, kommentárok, átöltözések is egyenesben zajlanak, miközben középen, egy nagy kivetítőn áll össze az aktuális jelenet. Az őszinte, intim, burleszkszerű jelenetek a nemváltás nehézségeiről, csapdáiról mesélnek. Önmagunk megismerésének rögös és élethosszig tartó útját látjuk: egy fabábu nem lehet igazi fiú, hiába vágyik rá. Ha a leszbikus Rosana által leszbikusnak hitt Ivorból férfi lesz, akkor Rosana őt ugyanúgy szereti majd, mint amikor nőnek hitte és úgy szeretett bele? Ők akkor most egy hetero pár lettek? Vagy bonyolultabb ennél a mese és az emberi psziché?

A varázslat itt mégis megtörténik: felfedezzük, hogy két ember szerelme mindig szövevényes, az emberi fantázia határtalan, a queer humor pedig különleges. És azt is, hogy a meséknek gyógyító ereje van, még akkor is, ha nem jó a végük, vagy ha végeérhetetlenek. Illetve azt, hogy transznemű emberek márpedig vannak, akkor is, ha épp rendeleti kormányzással el akarják törölni őket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.