Visszhang: színház

Rosana Cade–Ivor Mac­Askill: Pinokkió átváltozása

  • - sisso -
  • 2025. március 26.

Visszhang

A két brit művész, akik a magánéletben is egy párt alkotnak, most két asszisztens és az innovatív színháztechnika segítségével mutatta meg, min mennek keresztül, amióta Ivor úgy döntött, hogy testében is férfi lesz.

Egy kifinomultan humoros, elgondolkodtató, látványos és költői előadás született, amelyben a személyes történetük és az ismert mese egyetlen komplex világgá olvad össze.

Stilizált filmstúdió a színpadon, Tim Spooner állandóan változó díszletei között mintha egy bábfilmet készítenének. A kulisszák mögé látni, a vizuális trükközések, kommentárok, átöltözések is egyenesben zajlanak, miközben középen, egy nagy kivetítőn áll össze az aktuális jelenet. Az őszinte, intim, burleszkszerű jelenetek a nemváltás nehézségeiről, csapdáiról mesélnek. Önmagunk megismerésének rögös és élethosszig tartó útját látjuk: egy fabábu nem lehet igazi fiú, hiába vágyik rá. Ha a leszbikus Rosana által leszbikusnak hitt Ivorból férfi lesz, akkor Rosana őt ugyanúgy szereti majd, mint amikor nőnek hitte és úgy szeretett bele? Ők akkor most egy hetero pár lettek? Vagy bonyolultabb ennél a mese és az emberi psziché?

A varázslat itt mégis megtörténik: felfedezzük, hogy két ember szerelme mindig szövevényes, az emberi fantázia határtalan, a queer humor pedig különleges. És azt is, hogy a meséknek gyógyító ereje van, még akkor is, ha nem jó a végük, vagy ha végeérhetetlenek. Illetve azt, hogy transznemű emberek márpedig vannak, akkor is, ha épp rendeleti kormányzással el akarják törölni őket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."