Visszhang: film

Senki

  • - kg -
  • 2021. június 30.

Visszhang

A békés szomszéd álca lehull...

Az akciófilmek egy jól körülhatárolt fajtájának money shotja az a kéjes pillanat, amikor a szerettei unta, a főnökei lenézte, a szomszédai megmosolyogta szürke kertvárosi kisegzisztenciából előtör az okleveles állat, az addig mélyen szunnyadó, kérlelhetetlen halálosztó, és az első keze ügyébe akadó tárggyal, mely lehet kávéskanna vagy buszkapaszkodó, pépesre veri a békés mederben folydogáló életét megzavaró garázda elemeket. Hogy, hogy nem, az ilyen mihaszna, hamar elvérző elemek közt mindig akad egy rokon, aki közeli kapcsolatot ápol a helyi orosz maffia fejével. Ha nem találták volna ki a folytatást, mert kimaradtak a hollywoodi döntéshozókká emelkedett kaszkadőrök leuralta műfaj valamelyik közelmúltbeli (lásd John Wick 1–2–3.) darabjáról: a békés szomszéd álca lehull, az unalmas férjről, apáról és blokkolóórás aktakukacról kiderül, hogy fénykorában egymaga nyerte meg az USA összes piszkos háborúját, de aztán a családi életet és az alagsorral bíró családi házat választotta. Alagsor mindig kell, valahová le kell terelni a családot, ha orosz bérgyilkosok szállják meg a házunkat, és valahonnan fel kell hozni az elásott hangtompítót. A Senkihez hasonló, kaszkadőrcentrikus filmek sajátja az a szinte kreatívnak tűnő, hosszan kitartott pillanat is, amikor a főhős – most Bob Odenkirk – lassítva, egy régi sláger kíséretében bemegy valahova, bent halomra öl minden anyaszomorítót, majd kijön. A Senki osztályon felüli munka, hiszen házban, gyárban, buszban és bárban is láthatunk ilyen bemegyek-leckéztetek-kimegyek truvájt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.