Visszhang: film

Senki

  • - kg -
  • 2021. június 30.

Visszhang

A békés szomszéd álca lehull...

Az akciófilmek egy jól körülhatárolt fajtájának money shotja az a kéjes pillanat, amikor a szerettei unta, a főnökei lenézte, a szomszédai megmosolyogta szürke kertvárosi kisegzisztenciából előtör az okleveles állat, az addig mélyen szunnyadó, kérlelhetetlen halálosztó, és az első keze ügyébe akadó tárggyal, mely lehet kávéskanna vagy buszkapaszkodó, pépesre veri a békés mederben folydogáló életét megzavaró garázda elemeket. Hogy, hogy nem, az ilyen mihaszna, hamar elvérző elemek közt mindig akad egy rokon, aki közeli kapcsolatot ápol a helyi orosz maffia fejével. Ha nem találták volna ki a folytatást, mert kimaradtak a hollywoodi döntéshozókká emelkedett kaszkadőrök leuralta műfaj valamelyik közelmúltbeli (lásd John Wick 1–2–3.) darabjáról: a békés szomszéd álca lehull, az unalmas férjről, apáról és blokkolóórás aktakukacról kiderül, hogy fénykorában egymaga nyerte meg az USA összes piszkos háborúját, de aztán a családi életet és az alagsorral bíró családi házat választotta. Alagsor mindig kell, valahová le kell terelni a családot, ha orosz bérgyilkosok szállják meg a házunkat, és valahonnan fel kell hozni az elásott hangtompítót. A Senkihez hasonló, kaszkadőrcentrikus filmek sajátja az a szinte kreatívnak tűnő, hosszan kitartott pillanat is, amikor a főhős – most Bob Odenkirk – lassítva, egy régi sláger kíséretében bemegy valahova, bent halomra öl minden anyaszomorítót, majd kijön. A Senki osztályon felüli munka, hiszen házban, gyárban, buszban és bárban is láthatunk ilyen bemegyek-leckéztetek-kimegyek truvájt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.