Visszhang: film

Senki

  • - kg -
  • 2021. június 30.

Visszhang

A békés szomszéd álca lehull...

Az akciófilmek egy jól körülhatárolt fajtájának money shotja az a kéjes pillanat, amikor a szerettei unta, a főnökei lenézte, a szomszédai megmosolyogta szürke kertvárosi kisegzisztenciából előtör az okleveles állat, az addig mélyen szunnyadó, kérlelhetetlen halálosztó, és az első keze ügyébe akadó tárggyal, mely lehet kávéskanna vagy buszkapaszkodó, pépesre veri a békés mederben folydogáló életét megzavaró garázda elemeket. Hogy, hogy nem, az ilyen mihaszna, hamar elvérző elemek közt mindig akad egy rokon, aki közeli kapcsolatot ápol a helyi orosz maffia fejével. Ha nem találták volna ki a folytatást, mert kimaradtak a hollywoodi döntéshozókká emelkedett kaszkadőrök leuralta műfaj valamelyik közelmúltbeli (lásd John Wick 1–2–3.) darabjáról: a békés szomszéd álca lehull, az unalmas férjről, apáról és blokkolóórás aktakukacról kiderül, hogy fénykorában egymaga nyerte meg az USA összes piszkos háborúját, de aztán a családi életet és az alagsorral bíró családi házat választotta. Alagsor mindig kell, valahová le kell terelni a családot, ha orosz bérgyilkosok szállják meg a házunkat, és valahonnan fel kell hozni az elásott hangtompítót. A Senkihez hasonló, kaszkadőrcentrikus filmek sajátja az a szinte kreatívnak tűnő, hosszan kitartott pillanat is, amikor a főhős – most Bob Odenkirk – lassítva, egy régi sláger kíséretében bemegy valahova, bent halomra öl minden anyaszomorítót, majd kijön. A Senki osztályon felüli munka, hiszen házban, gyárban, buszban és bárban is láthatunk ilyen bemegyek-leckéztetek-kimegyek truvájt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.