Visszhang: film

Szörnyella

Visszhang

Nincs visszaút, Szörnyella De Frász is áldozatul esett a Disney élő szereplős remake- és eredettörténet dömpingjének.

A Szörnyella a későbbi divatdiktátor/kutyanyúzó korai lázongó éveit meséli el a hetvenes évek punktól pezsgő Londonjában. A némileg irritáló, de helyenként szórakoztató filmnek volt honnan ihletet merítenie: Todd Phillips már kifejtette nekünk, hogy Jokereinket mi magunk teremtjük, ugyanennek feminista olvasatát pedig már Harley Quinn is prezentálta. Szörnyella esetében persze pluszkihívást jelent az állatkínzó hajlamok kimagyarázása – nem meglepő módon gyerekkori traumákra kell gyanakodnunk.

A rendező, Craig Gillespie már az Én, Tonyával bizonyította, hogy jó érzéke van a kicsit visszataszító, arrongáns, de mégis ellenállhatatlan hősnők megrajzolásához. Nos, Szörnyella pontosan ilyen. A lázadó természetű, kegyetlenkedésre hajlamos Estella sehol sem tud beilleszkedni, hiába szelíd anyja minden igyekezete. Miután a kislány árvaságra jut, London utcáin csavarogva belebotlik Horace-ba és Jasperbe, akik befogadják tolvajbandájukba. Estella nyilvánvaló stílusérzéke hamar megmutatkozik, ezért barátai takarítói állást szereznek neki egy puccos londoni divatházban. Itt fedezi fel tehetségét a gőgös, zsarnoki hajlamú Bárónő (Emma Thompson).

Gillespie filmje ettől kezdve két irritáló díva párharca, melyeket észbontó kosztümtervekkel és fura CGI-ebekkel vívnak, de Emma Stone nem mindig tudja fenntartani a Glenn Close művelte grandiózus gonoszkodás színvonalát, így Emma Thompson könnyűszerrel lekörözi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.