Visszhang: film

Szörnyella

Visszhang

Nincs visszaút, Szörnyella De Frász is áldozatul esett a Disney élő szereplős remake- és eredettörténet dömpingjének.

A Szörnyella a későbbi divatdiktátor/kutyanyúzó korai lázongó éveit meséli el a hetvenes évek punktól pezsgő Londonjában. A némileg irritáló, de helyenként szórakoztató filmnek volt honnan ihletet merítenie: Todd Phillips már kifejtette nekünk, hogy Jokereinket mi magunk teremtjük, ugyanennek feminista olvasatát pedig már Harley Quinn is prezentálta. Szörnyella esetében persze pluszkihívást jelent az állatkínzó hajlamok kimagyarázása – nem meglepő módon gyerekkori traumákra kell gyanakodnunk.

A rendező, Craig Gillespie már az Én, Tonyával bizonyította, hogy jó érzéke van a kicsit visszataszító, arrongáns, de mégis ellenállhatatlan hősnők megrajzolásához. Nos, Szörnyella pontosan ilyen. A lázadó természetű, kegyetlenkedésre hajlamos Estella sehol sem tud beilleszkedni, hiába szelíd anyja minden igyekezete. Miután a kislány árvaságra jut, London utcáin csavarogva belebotlik Horace-ba és Jasperbe, akik befogadják tolvajbandájukba. Estella nyilvánvaló stílusérzéke hamar megmutatkozik, ezért barátai takarítói állást szereznek neki egy puccos londoni divatházban. Itt fedezi fel tehetségét a gőgös, zsarnoki hajlamú Bárónő (Emma Thompson).

Gillespie filmje ettől kezdve két irritáló díva párharca, melyeket észbontó kosztümtervekkel és fura CGI-ebekkel vívnak, de Emma Stone nem mindig tudja fenntartani a Glenn Close művelte grandiózus gonoszkodás színvonalát, így Emma Thompson könnyűszerrel lekörözi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.