Visszhang: lemez

Shabaka: Afrikan Culture

Visszhang

Néhány éve, amikor a Fekete Párduc című szuperhős filmben a királyfinak az őt megillető trónt kellett elfoglalni, Wakanda földje úgy tárult az amerikai (és más országbeli) fekete kisebbség elé, mint Mózes népe elé a bibliai Kánaán.

Béyoncé a Black Is King című zenés filmjében egzotikus, nyüzsgő paradicsomként ábrázolta a legszegényebb kontinenst. Mindkét kép hazug volt (nem kevésbé, mint bármelyik európai nép eredetmítosza), körvonalaiban mégis alkalmasnak mutatkozott arra, hogy a feketék újrafogalmazott identitásának alapja legyen. Afrika: bölcső, szakrális hely, a történelem előtti világ színtere.

A mítoszteremtésből napjaink egyik legtehetségesebb muzsikusa, Shabaka Hutchings is kiveszi a részét, aki a Sons of Kemet, a The Comet Is Coming és a Shabaka and the Ancestors nevű együttesei­vel zsigeri kapcsolatot teremtett a jazz és az afrikai zene között. Afrikan Culture című első szólólemezén viszont távolabb kalandozik az időben, és visszatér ahhoz a bölcsőhöz, amelyet az említett blockbusterek a maguk felszínes módján megjelenítettek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.